Update

Machinist (49) overleden na ernstig treinongeval bij Dalfsen

Een luchtfoto van de ontspoorde trein. Beeld Anp

In het Overijsselse Dalfsen is vanochtend een dode gevallen toen een passagierstrein bij een spoorwegovergang tegen een hoogwerker reed. Het gaat om de machinist van de trein. Twee mensen zijn naar een ziekenhuis in Zwolle gebracht, vijf inzittenden zijn ter plekke behandeld.

De politie meldde vanmiddag dat de omgekomen machinist een 49-jarige man uit Kampen is. De twee gewonden zijn een 54-jarige vrouwelijke passagier uit Zwolle en een 53-jarige conducteur uit Zwolle.

De politie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. De bestuurder van de hoogwerker, een 21-jarige man uit Zwolle, is aangehouden.

Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is een onderzoek gestart met als doel om herhaling in de toekomst te voorkomen. OVV-onderzoekers brengen de situatie in kaart, verzamelen de eerste informatie, spreken met betrokkenen en stellen waar nodig materiaal van het ongeluk veilig.

Het ongeluk gebeurde rond 09.00 uur op de lijn tussen Dalfsen en Ommen. Daar rijden treinen van Arriva. Een treinstel met vier coupés ontspoorde door de botsing met een hoogwerker die een bewaakte spoorwegovergang overstak, en belandde in een weiland.

Volgens Trouw-verslaggever Cyrille Klaassen was de ravage groot. "Van de trein is niet heel veel over. Jan Brinkhuis, die in de buurt een erf heeft, hoorde van ProRail dat de berging drie dagen gaat duren." ProRail kon geen precieze inschatting geven.

Volle snelheid
Han Noten, burgemeester van Dalfsen, bevestigde op een persconferentie dat de machinist van de trein het dodelijke slachtoffer is. De trein reed op volle snelheid en er zaten vijftien mensen in, aldus Noten. "Het eerste beeld vanmorgen was verschrikkelijk. Hulpdiensten snel ter plekke. Uiteindelijk valt het beeld, hoe raar ook om te zeggen, mee. In de spits zit zo'n trein namelijk vol."

Twee mensen zijn naar een ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend wat de aard van hun verwondingen is. De bestuurder van de hoogwerker sprong op tijd van zijn vehikel af, aldus Noten. "Dat was een sprong van twee à drie meter. Hij is er lichamelijk goed aan toe, maar mentaal is het voor hem moeilijk."

Een buurtbewoonster zei tegen de NOS dat de hoogwerker langzaam het spoor over trok. De bestuurder wachtte eerst tot een andere trein was gepasseerd. Brigitta Paas van FNV Spoor zei tegen de NOS dat de bestuurder van de hoogwerker uit zijn cabine is gesprongen toen hij de trein zag aankomen. "De spoorbomen gingen sneller dan verwacht weer dicht. De trein is binnen een paar minuten terug, maar de hoogwerker had meer tijd nodig."

Een beeld van de ontspoorde trein, met een traumahelikopter die aanvliegt. Beeld Anp

'Enorm geraas'
Hans de Graaf, die in de buurt woont, hoorde kortstondig een 'enorm geraas'. Daarna sprong hij gelijk op de fiets. "Dan zie je dus zo'n trein liggen. Ik hoorde meteen sirenes. Twijfelde of ik hulp moest bieden, maar er kwamen heel snel politieauto's. Bovendien hoorde ik van anderen dat de stroom nog op de rails stond."

De Graaf hielp uiteindelijk nog mee om de spoorbomen omhoog te houden voor ambulances. "Het is echt tragisch. Het is echt een buurttreintje."

Vervoerder Arriva zet voor de reizigers op het traject Zwolle-Ommen bussen in. De Veiligheidsregio IJsselland heeft een informatienummer geopend: 088-1197777.

Vorig jaar waren in Nederland 33 ongelukken op spooroverwegen waarvan dertien met dodelijke afloop. Van de 33 ongelukken waren er dertig bij een beveiligde overweg. Drie ongevallen waren bij een onbeveiligde overweg, blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail.

Hulpdiensten bij het voorste gedeelte van de trein, dat compleet is weggeslagen. Beeld Anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden