Maatschappijen voorspellen veel vertraging

AMSTERDAM - 'Dramatisch', noemt president-directeur P. Legro van luchtvaartmaatschappij Transavia het besluit van Schiphol om tot het eind van het jaar twee landingsbanen te sluiten tussen 23 en 06 uur.

“Bij een harde westenwind wordt het vertraging op vertraging, een sneeuwbaleffect. En dat terwijl er rond kerst gigantisch veel wordt gevlogen.”

De Oostbaan en de noordoostkant van de Kaagbaan zijn de komende weken 's nachts op slot, om te voorkomen dat de geluidzones worden overschreden.

De maatregel, die donderdag werd afgekondigd, voorkomt dat er in de nacht vliegtuigen over het centrum van Amsterdam komen. Op de landingsbanen die open blijven, mag met een westenwind van maximaal kracht vijf worden geland. Als de baan nat is, geldt windkracht drie.

In de nacht van donderdag op vrijdag ondervonden Transavia en Martinair, die veel nachtelijke chartervluchten hebben, nog geen problemen van de maatregel. Toch is Legro van Transavia 'zeer ontstemd', vooral vanwege de weersvoorspelling voor dit weekeinde: windkracht zes uit het westen en noordwesten en een grote kans op neerslag.

“Dan kan heel Schiphol dicht en moeten we uitwijken naar andere luchthavens als Rotterdam of Brussel.” Dat betekent grote vertragingen en veel ongemak voor de passagiers, aldus Legro. Passagiers worden met bussen naar Schiphol vervoerd.

Bij luchtvaartmaatschappij Martinair heerst eveneens onvrede. Woordvoerder U. Buys: “Deze maatregel is opeens uit de lucht komen vallen, we waren niet voorbereid.” Wanneer er op Schiphol niet kan worden geland, wat ook volgens Martinair een voorstelbaar scenario is, heeft dat gevolgen voor 12 tot 15 vluchten met per dag, die dan in Düsseldorf of Brussel moeten landen. Passagiers van Martinair moeten in dat geval rekenen op vertragingen van vijf tot zes uur.

Een woordvoerdster van Schiphol zegt het 'heel vervelend' te vinden voor de maatschappijen en hun passagiers. “Maar wij moeten ons aan de regels houden.” Dat de luchthaven de maatschappijen deze week pas inlichtte over het besluit, wijt ze aan de dit jaar extreem vaak voorkomende westenwind. Daardoor zijn de twee landingsbanen vaker gebruikt dan normaal. “Dat konden we niet voorzien.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden