Maatschappij blijft verantwoordelijk voor route

Het rampvliegtuig bij vertrek van Schiphol.Beeld anp

De ene vliegmaatschappij vloog al met een grote bocht om het gebied heen. De andere, zoals Malaysia Airlines, nam de gebruikelijke route. Uiteindelijk zijn de maatschappijen zelf verantwoordelijk.

Oekraïne is baas over het eigen luchtruim en bepaalt wie gebruik mag maken van de vliegroutes. Het land had al een deel van het luchtruim gesloten nadat rebellen in het oosten drie militaire vliegtuigen hadden neergehaald.

Die toestellen vlogen op een paar kilometer hoogte, binnen het bereik van luchtafweergeschut. De burgerluchtvaart volgt routes boven de tien kilometer, normaal gesproken buiten het bereik van luchtafweer. Daarom ook dat Oekraïne het luchtruim op die hoogte gewoon openstelde, net zoals bijvoorbeeld Afghanistan en Syrië doen

Diverse luchtvaartdeskundigen hebben kritiek geuit op de beslissing van Malaysia Airlines boven Oost-Oekraïne te vliegen. Naast Malaysia kiezen onder meer KLM, Lufthansa en Thai Airways voor die route. Andere, zoals British Airways en Air France, besloten vorige week al om het gebied heen te vliegen (zie kaarten onder dit artikel).

Veilig verklaard
Malaysia Airlines wijst naar de internationale luchtvaartorganisaties Icao en Iata. Zij hadden de route veilig verklaard, zo liet de Maleisische maatschappij gisteren weten. Toch is het uiteindelijk aan de luchtvaartmaatschappij zelf om te kiezen welke route zij gebruikt.

Lees vandaag in Trouw meer over de verantwoordelijkheid van Malaysia Airlines.

Bron: New York TimesBeeld Trouw
Bron: New York TimesBeeld Trouw
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden