Maatschappelijke stage als paradepaardje

null Beeld

Als het aan het kabinet ligt, is het binnenkort eindelijk zo ver: de verplichtstelling van de maatschappelijke stage voor middelbare scholieren. Hoewel voorstanders van het plan in het verleden nog wat aan het stuntelen waren met de verschillende aantallen uren per onderwijslaag, heeft Marja van Bijsterveldt in haar voorstel nu één eis van 30 uur voor alle scholieren aangehouden. Volgens het kabinet is de maatschappelijke stage goed voor het zelfvertrouwen van jongeren en hun respect richting anderen.

Ondanks deze beoogde effecten staat lang niet iedereen positief tegenover het voorstel. Op school is vooral verontwaardiging over het aantal nieuwe in het jaarrooster te verwerken uren. Scholen moeten de voor de stage benodigde dertig uur namelijk toch ergens vandaan halen. Qua lestijd is dus erg reëel dat scholieren er straks op achteruit gaan.

Bovendien hebben veel scholen tot nog toe niet de middelen gehad een goed stageprogramma op te bouwen. Op mijn eigen school wordt vanuit montessori-oogpunt het regelen van een stage voornamelijk als de verantwoordelijkheid van de leerling gezien. Dit is wel een nobel streven, maar in de praktijk blijven er nu op het laatste moment altijd uiterst passieve leerlingen over wiens stageplek alsnog halsoverkop geregeld moet worden door hun mentor.

Op een school in mijn omgeving krijgen leerlingen juist een lijstje van slechts een tiental stages waar ze uit mogen kiezen - waarvan meer dan de helft werk in een verzorgingshuis omvatten. Als ik mijn medeleerlingen mag geloven heeft geen enkele school in de wijde omtrek al écht een goede manier gevonden, om met de stages om te gaan.

Scholen zijn er natuurlijk ook niet op gemaakt om naar stageplekken te speuren, maar wanneer van Bijsterveldt haar plan niet jammerlijk wil zien mislukken, zal de huidige werkwijze m.b.t. stages op scholen toch moeten verbeteren.

En hoe meer scholen de maatschappelijke stage gaan invoeren, hoe moeilijker het vinden van een stageplek überhaupt al wordt. Toen ik mijn eigen stage liep waren er op veel plekken al drie of vier leerlingen te vinden. Als de stage verplicht wordt en scholen hun leerlingen er massaal op uit sturen, komt er hoogstwaarschijnlijk een groter probleem omtrent het aantal stageplekken.

Dit tekort aan stageplekken vergroot de al aanwezige kans dat leerlingen straks terecht komen in een sector, die totaal buiten hun beoogde vakgebied ligt.
Nu moet ik toegeven dat het goed is voor leerlingen om überhaupt enige werkplek in het echt te zien. De gedachte dat een voor een bepaalde leerling totaal niet relevante stage alsnog de hoeveelheid tijd en geld verdient, die de regeling met zich meebrengt, vind ik echter nog al onlogisch. Als het systeem waarbinnen de stages worden georganiseerd niet drastisch verandert, zal een groot aantal leerlingen de verplichte dertig uur bij totaal niet vakgerelateerde organisaties besteden. Scholieren die graag kapper willen worden belanden nu meer dan eens bij een bouwbedrijf en leerlingen die het op een carrière als hartchirurg hebben gemunt, komen soms terecht bij een accountancy bedrijf.

Voor van Bijsterveldt in het bijzonder lijkt dit mij geen fijne uitkomst van haar plan. Gezien haar aanhoudende kritiek op het gebrek aan basiskennis in het onderwijs vind ik het zeer opvallend, dat juist zij nu zo'n extraatje als de maatschappelijke stage tot haar paradepaardje heeft gemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden