Maatregelen nodig voor veiliger oversteken

Na alweer een dodelijk ongeluk op een zebrapad pleiten deskundigen voor maatregelen om oversteekplaatsen veiliger te maken. Volgens een voetganger is het simpel: “We moeten we weer terug naar de klaar-over.“

door Onno Havermans

Oversteken is gevaarlijk, maar zebrapaden zijn relatief veilig. Het aantal verkeersslachtoffers op zebra's is de afgelopen jaren gedaald. Toch pleiten deskundigen voor maatregelen.

Meer dan de helft van het aantal ernstige ongevallen onder voetgangers gebeurt tijdens het oversteken. Bijna een kwart (22 procent) van de ongevallen vindt plaats op een zebrapad, zo is de schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). “Dat is niet zo gek omdat een zebrapad nu eenmaal een plek is waar veel voetgangers oversteken“, aldus woordvoerder Patrick Rugebregt.

Boven elk zebrapad zou een lichtblauw verkeersbord moeten hangen, stelt Rugebregt. “Met verbetering van de herkenbaarheid is veiligheidswinst te behalen.“

De SWOV dringt ook aan op meer uniformiteit. Een onderzoekster turfde drie jaar geleden liefst 47 verschillende kenmerken als rijbaanbreedte, markering en snelheidremming bij oversteekplaatsen in Nederland. “Vooral de combinatie met een fietsoversteekplaats blijkt verwarrend. Automobilisten moeten stoppen voor een voetganger die aanstalten maakt om over te steken, maar niet voor een fietser die dat wil gaan doen. Voor de bestuurders is onduidelijk wat van hen wordt verwacht. Het helpt als voor voetganger en fietser dezelfde voorrangsregel geldt.“

Tenslotte kan ook de uitvoering van een zebrapad de veiligheid vergroten. “Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de snelheid waarmee auto's de oversteek naderen hoger ligt dan 30 kilometer per uur. Daar kun je wat aan doen door het pad op een plateau te leggen, om de vaart eruit te halen. Dat zal het aantal ongevallen niet verminderen, maar wel de aard van het letsel.“

Zebrapaden op kruisingen zijn veiliger dan oversteekplaatsen op een ander gedeelte van de straat, zo blijkt uit Brits onderzoek van twaalf jaar geleden. Uit Amerikaans onderzoek uit 2001 blijkt dat voetgangers op een drukke weg eerder slachtoffer zijn van een ongeval wanneer ze op een gemarkeerde oversteekplaats oversteken dan op een ongemarkeerde.

Voetgangers verwachten volgens de onderzoekers ten onrechte dat ze bij de markering veilig over kunnen steken, terwijl automobilisten nauwelijks op de markering reageren. Kwestie van mentaliteit, concludeert Theo van Rijt, manager examenontwikkeling bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid. “Dat merk je ook in Nederland. Er zijn landen waar je veilig kunt oversteken. Hier rijden ze de vouwen uit je broek.“

Van Rijt is als projectleider nauw betrokken bij de introductie van het nieuwe rijexamen, waartoe verkeersminister Peijs gisteren heeft besloten. “In het onderdeel gevaarherkenning gaan we aan die mentaliteit extra aandacht besteden, onder meer door een portfolio waarin de kandidaat zijn sterke en zwakke punten moet onderzoeken.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden