Maastrichtse EFAF wordt tot in Moskou een begrip

T/m 21 maart in het MECC-gebouw, Maastricht. Entree: F 45“ incl. catalogus, F 65,voor twee pers.

Dit jaar doen 158 deelnemers mee, waarvan 98 uit andere Europese landen en 7 uit Amerika; dat is 15 meer dan vorig jaar. Het aanbod van kunsthandelaren is inmiddels zo groot geworden dat het beursbestuur - 20 internationale kunsthandelaren - kan selecteren.

Behalve dat de beurs steeds meer naamsbekendheid krijgt (spots op CNN zorgen ervoor dat de beurs tot in Moskou een begrip is), staat zij bekend om de strenge selectiecriteria en daardoor om de hoge mate van betrouwbaarheid en kwaliteit van het aanbod.

Ieder te exposeren voorwerp, ook de schilderijen die door de antiquairs als decoratie worden opgehangen, wordt gekeurd door een team van specialisten, waaronder restaurateurs. Daarbij is deelname aan de EFAF relatief goedkoop: 380 gulden per vierkante meter. In Parijs kost deelname aan de Biennale al gauw zes keer zo veel.

Voor kunsthandelaren is deze beurs een belangrijke gelegenheid om contacten te leggen. Behalve voor prive-verzamelaars en geinteresseerden is de EFAF een must voor conservatoren en museummensen van over de hele wereld. Zeven Amerikaanse deelnemers is een behoorlijk aantal, gezien de transportkosten die veel hoger liggen dan voor Europese handelaren.

Van de vele nieuwe aanvragen voor de afdeling 'kunstvoorwerpen' werden er slechts tien gehonoreerd. De beurs moet nu niet meer groeien, vindt het bestuur; een overkill zou negatief kunnen uitwerken. Befaamde kunsthandelaren als Partridge Fine Arts uit Londen of Ribolzi uit Monte Carlo, die tot de Europese top op het gebied van meubels en antiek behoren, wilde de beurs echter geen deelname weigeren.

De afdeling prenten en tekeningen is dit jaar sterk vooruit gegaan. Deze is nu opgenomen in die van de oude schilderkunst, wat een veel passender presentatie oplevert dan in een aparte afdeling. Nu moet de 20steeeuwse kunst nog wat beter worden. De EFAF is een van de weinige grote kunstbeurzen die moderne en oude kunst combineert. In de praktijk blijkt dit goed te werken; er wordt flink verkocht.

Internationale kunsthandelaren moeten echter nog wat aan het idee wennen: van de zeven sectoren - schilderijen en tekeningen, kunstvoorwerpen, textilia, antiek, boeken en prenten en 'la haute joaillerie du monde' - is dit tot nu toe nog de minst internationale afdeling, met veertien Nederlandse en vier buitenlandse deelnemers.

Het verschil tussen hen en de Nederlanders is duidelijk zichtbaar in het aanbod aan internationale, museale kunst: Kass-Meridian uit Chicago brengt Keith Haring; Weranneman uit Belgie Ferdinand Botero en Waddington uit Londen Picasso, Mimmo Paladino, beelden van Barry Flanagan en een groot schilderij van Picabia; Franke uit Keulen Kokoschka en Matisse. Het streven is naar meer buitenlandse deelnemers; Nederlandse galeries mogen er niet meer bij.

Ook het aanbod aan nevenactiviteiten wordt ieder jaar uitgebreider met lezingen en concerten in Maastrichtse theaters. In het kader van 'Antwerpen, culturele hoofdstad van Europa' geven zeven Antwerpse musea acte de presence. Interessant is een aparte presentatie van beveiligingssystemen tegen kunstdiefstal door een Britse verzekeringsgroep.

Willen schilderijen in musea nogal eens vuil en somber zijn, op de beurs straalt ieder stuk je tegemoet. Het aanbod loopt van Hollandse en Vlaamse meesters zoals een Jan Bruegel de Oude voor 1,5 miljoen gulden, tot glas, zilver, heiligenbeelden, archeologische voorwerpen, ingelegde kabinetten en pronkbekers zoals een vroeg-17de-eeuwse uit Duitsland voor 2,5 miljoen dollar. De beurshal is tien dagen lang vermomd in empire-blauwe vloerbedekking, rododendrons en draperieen en er zijn zelfs specialiteitenrestaurant. Kortom, wandelen op de EFAF is een waar genot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden