Maaslijn: van blamage naar een zes min

door Onno Havermans

Te klein, te vol en te weinig op tijd. De eerste ritten van busvervoerder Veolia op de trein in Limburg waren geen succes. Maar het gaat al beter.

„Dat reizigers dit is aangedaan is een schandaal”, zegt Rikus Spithorst van Rover. „Het was echt een blamage in december.” Voor de vereniging van reizigers in het openbaar vervoer spande de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond de kroon bij de problemen in de nieuwe dienstregeling op het spoor.

Veolia Transport, dat de lijn op 10 december overnam van de NS, beschikte over te weinig en ongeschikt materieel. Daardoor ontstond volgens Rover een chaos in de ritten en een onacceptabele verslechtering van het reiscomfort. Geen lekker begin voor de tweede busmaatschappij – naast Connexxion op de Valleilijn tussen Utrecht en Ede-Wageningen – die vorig jaar haar intrede op het spoor deed.

Dankzij aanpassing van de dienstregeling is de kwaliteit op de Maaslijn nu voor Rover aanvaardbaar, aldus Spithorst. „Niet geweldig, zeg maar een 6-min. Wij wachten intussen een onderzoek van de provincie Limburg af naar de vraag of Veolia het niet goed heeft geregeld of dat NS in gebreke zijn gebleven.”

„We kregen de opdracht in juni van de provincie Limburg, maar omdat onze concurrent Connexxion bezwaar maakte tegen de aanbesteding, heeft het tot eind augustus geduurd voordat we er zeker van waren”, legt Frank van Setten, directeur rail bij Veolia, uit. „We hebben nieuwe treinen besteld bij Stadler in Zwitserland. Die gaan vanaf december rijden.”

Veolia rijdt nu met zogeheten Wadlopers, dieseltreinen die tot voor kort op de regionale lijnen in Groningen en Friesland reden, maar daar inmiddels zijn vervangen. „Ze lopen op hun laatste benen, nou ja, wielen”, verzucht Ol van Iersel, voorzitter van Rover Limburg. „Het gedoe is dus nog niet voorbij.”

Aanvankelijk zou Veolia met de zogeheten Buffels gaan rijden, waarmee de NS de verbinding tussen Nijmegen en Roermond onderhielden. Maar de NS wilden die treinen alleen voor tien jaar verhuren, vertelt Van Setten. „Wij wilden ze maar één jaar hebben, maar dat vonden de NS te kort, omdat ze zelf ook te weinig materieel hadden en die treinen dus goed konden gebruiken.”

Langer huren was voor Veolia geen optie, omdat de Buffels geen goede eersteklascoupés en geen airco hebben, niet gelijkvloers aansluiten op de perrons, en bovendien geen reizigersinformatie kunnen geven. „Dat hebben onze nieuwe treinen allemaal wel. We hebben veel reizigers die het hele traject meerijden en die we dat comfort graag willen bieden. Dan kan vanaf december. Tot die tijd is het nog even kiezen op elkaar voor de reizigers.”

Volgens Van Setten hebben de aanloopproblemen Veolia geen reizigers gekost. „Harde cijfers heb ik nog niet, maar de ervaringen van onze medewerkers zijn goed. Na die eerste slechte week benaderden we de punctualiteit van de NS al. Maar we willen de lat natuurlijk hoger leggen. Op de lijn Maastricht-Heerlen-Kerkrade, die we ook vanaf december exploiteren, is het gebruik fors toegenomen. Daar zijn we dan ook in plaats van elk uur ieder kwartier gaan rijden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden