Scheepvaart

Maas-Waalkanaal binnenkort weer bevaarbaar, Maas zelf nog niet

Thompsonbrug over de Maas. De stuw van de brug raakte beschadigd.Beeld Anp

De problemen in het Maas-Waalkanaal zijn eind van deze week voorbij. Dat verwacht Rijkswaterstaat. Tegen die tijd is het water in het kanaal weer gestegen naar een niveau waarbij scheepvaartverkeer mogelijk is. Maar op de Maas zelf duren de problemen nog meerdere weken, is de verwachting.

Vanaf gistermiddag staan ze te loeien bij Malden, waar de Maas en het Maas-Waalkanaal samenkomen: twee grote waterpompen. Ze pompen water vanuit de Maas het kanaal in om daar het waterpeil te verhogen.

Dat is namelijk flink gedaald sinds donderdagavond een schip tegen de stuw bij Grave voer, iets zuidelijker in de Maas. Van 7,9 meter boven NAP is het sindsdien gezakt naar iets meer dan 4,9 meter boven NAP. Verder kan het niet dalen: het niveau in de door de stuw gescheiden compartimenten van de rivier ligt dan op gelijke hoogte.

De twee pompen op pontons in de oude sluiskolk van Malden draaien de komende dagen non-stop. Beide verplaatsen 1400 liter water per seconde, oftewel 5000 kuub per uur.

Ligt het waterpeil eind van de week weer op het oorspronkelijke niveau, dan is er weer - beperkt - scheepvaartverkeer mogelijk op het kanaal. Om te voorkomen dat te veel water wegstroomt, gaat de sluis bij Malden pas open wanneer de kolk vol schepen ligt.

Grave

Op de Maas tussen Grave en Cuijk, dus op de plek waar een schip tegen de stuw botste, blijft het waterniveau onverminderd laag en de scheepvaart gestremd. De woonboten die scheef zijn komen te liggen door het laagwater, zullen dus voorlopig niet recht komen te liggen. Dat scheepvaart onmogelijk is, is schadelijk voor de binnenvaart: het traject is drukbevaren. Jaarlijks passeren 26.000 schepen de stuw bij Grave.

Hoe lang de situatie zal voortduren, moet blijken. Gisteren onderzocht Rijkswaterstaat opnieuw de beschadigde stuw, met sonarboten. Die zochten naar onderdelen op de bodem van de rivier. Wanneer die gevonden zijn, kan bepaald worden hoe groot de schade precies is en hoe lang het duurt die te herstellen. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) dinsdag dat het herstel nog enkele weken kan duren.

Dat de schade groot is, staat vast. In de stuw zit een gat van vijfentwintig tot dertig meter. Zo groot, dat Rijkswaterstaat geen tijdelijke noodmaatregel kan treffen, door bijvoorbeeld cementblokken of een schip overdwars voor de stuw te leggen. Ook water de Maas inpompen zoals bij het Maas-Waalkanaal gebeurt, heeft geen zin, zegt Joris Schouten van Rijkswaterstaat: "Het gat is zo groot, dat zou direct weer wegstromen. Er is een groot tankerschip dwars door de stuw heen gevaren. Dat is een forse calamiteit."

Scheefliggende boten in de Maas.Beeld Anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden