Maarten Vrolijk gaat in glas

Nog geen tien jaar van de academie af en nu al een eigen, exclusief label onder de vleugels van een gere-nommeerde fabriek. Maarten Vrolijk, bekend van tapijten (met namen als 'Ben je boos' en 'Vrolijke bloem'), bedtextiel en porselein, heeft voor Royal Leerdam Cristal een serie vazen ontworpen.

Maarten Vrolijk: “Het idee om in glas te ontwerpen, kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Ik vind glas al heel lang een mooi materiaal waar ik graag vormen in wil maken. Toen het contact met Leerdam was gelegd, heb ik eerst een halfjaar in het bedrijf rondgekeken. Leerdam heeft een degelijke naam, je werkt daar in een traditie die van voor het Bauhaus da-teert. Ik heb in die paar maanden behoorlijk inzicht gekregen in wat je met glas kunt doen. Voor mij was het verrassend dat het zo'n heel ander materiaal dan porselein is.” Vrolijk verwijst in dat verband naar zijn ontwerpen die bij Rosenthal in Duitsland in productie zijn genomen. “In tegenstelling tot glas zit je bij porselein in een traag verlopend ontwerpproces. Contact met de modellenmakers van het glas verloopt veel sneller, je staat er met je neus bovenop. Bovendien kan ik met het materiaal goed uit de voeten. Porselein is mooi wat betreft de dunwandigheid, maar je kunt er minder mee. Ik probeer in glas de transparantie van het materiaal uit te buiten.”

Het leidde tot een serie objecten in de vorm van vazen, een schaal en een bonbondoosje die gedachtig de naam van het label Arum (de Latijnse naam van aronskelk) onmiddellijk refereren aan de natuur. Elke vorm is ontleend aan de natuur, aan bloeivormen en organische structuren, maar er zijn geen figuratief-herkenbare verwijzingen. Dat laatste zou het gebruik in de weg staan en functionaliteit was voor Vrolijk het belangrijkste uit-gangspunt. De vazen zijn te allen tijde voor het tonen van bloemen geschikt. 'Fontana' bijvoorbeeld heeft een brede kraag die zich soepel om de mond van de vaas plooit. Zo'n vaas vraagt om tulpen die slap gaan hangen en zich bij deze vaas elegant ondersteund vinden. 'Fontana' komt in drie kleurstellingen: helder, opaal (melkwit, verwerkt in de rand) en egaal opaal (resp. 865, 955 en 955).

Ook het model 'Calla' roept om specifiek gebruik. De hoge ballonvorm op een dikke voet roept een sfeer van monumentaliteit op, die de bloemen een krachtige uitstraling geeft. Anders dan bij Fontana heeft Vrolijk de rand van Calla naar binnen gevouwen. Dat leidt tot een verhevigde kleuruitdrukking. Calla is er in de uitvoering helder ( 955), en in de kleuren goud, blauw, robijnrood en smaragdgroen (alle kleuren 990).

Een lelie-achtige uitstraling heeft de vaas 'Julia'. Die is uitsluitend in de 'abstracte' tinten helder ( 775), helder met opaal/grijs en opaal/helder ( 995) verkrijgbaar. De meest herkenbare bloem is als bonbondoosje uitge-voerd: boven op het dekseltje van Pom Pom (in vijf kleuren, 249) prijkt een vlinderachtige bloem als handvat. Het is de enige keer dat een glazen object van Maarten Vrolijk aan de bloemen op zijn tapijten en textiel doet denken. Alle vazen worden uitge-voerd in kristalglas, dat van een zodanig hoge kwaliteit is (dertig procent lood, wat het materiaal heel helder maakt) dat Leerdam het zelf 'Cristal supérieur' heeft genoemd.

Vrolijk wil met Arum een minder traditionele sfeer uitstralen dan normaal bij Leerdam-producten het geval is. Desondanks handhaaft hij het degelijke, tijdloze karakter die het Leerdamglas al zo- lang kent. “Ik streef inderdaad naar tijdloosheid. Maar dat begrip wordt veel verward met simpele vormen. Tijdloosheid staat zo vaak voor helemaal niets. In plaats daarvan wil ik de heersende modes overstijgen, dan wordt zo'n vaas pas echt tijdloos.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden