Maar weinig blokkades tegen verkooppraatjes

AMSTERDAM - Slechts 100 000 Nederlanders hebben hun telefoon laten blokkeren tegen verkooppraatjes. De belangenclub van de verkopers leidt daaruit af dat de meeste mensen het dus prima vinden als ze worden gebeld door telemarketeers.

Van een onzer verslaggevers

Via het gratis telefoonnummer 0800-0224666 registreert de Nederlandse associatie voor direct marketing, distance selling en sales promotion (DMSA) de mensen die geen verkopers meer aan de lijn willen hebben. In de tien jaar dat het nummer bestaat, hebben 100 000 mensen zich gemeld. De telefonist achter het nummer kan echter niet beloven dat er nooit meer colporteurs aan de lijn zullen komen. Er zijn immers ook verkopers die een computer lukraak uit het telefoonboek laten bellen. “Maar tachtig procent van de telefoontjes is afkomstig van onze leden, die gebruikmaken van bestanden waaruit de mensen, die dat willen zijn verwijderd.”

De conclusie dat de meeste Nederlanders geen bezwaar hebben tegen telefonische colportage staat haaks op de uitkomsten van een consumentenonderzoek vorige maand door het reclamevakblad Adformatie. Daaruit bleek dat telemarketing de meest irritante reclamesoort is. Van de 500 ondervraagden vond 64 procent dat er een verbod moet komen op telefonische verkoop. En 72 procent pleit voor een verbod op verkopers die het op mobiele telefoons hebben gemunt.

Het ministerie van justitie werkt aan een wetsvoorstel om telemarketing aan banden te leggen. De wet zal onder meer voorschrijven, dat de verkopers aan het begin van een gesprek de naam van hun bedrijf noemen en vertellen waar ze op uit zijn. Zij beginnen hun praatje graag onder het mom van een enquête.

De Vereniging van marktonderzoekbureaux heeft laten uitzoeken hoe vaak mensen worden gebeld. Een proefpanel turfde 29 000 telefoontjes en leidde daaruit af, dat een huishouden van twee volwassenen elf keer per jaar wordt bestookt met verkoop- of enquêtevragen.

Enquêteurs willen veel weten over lees-, drink- en eetgewoonten. Verkopers willen vooral lijfrentes en andere financiële opzetjes en krantenabonnementen kwijt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden