Maar wat verandert er voor de kijkers?

Het is bijna zover: de publieke omroepen gaan fuseren. Een grote stap voor Hilversum, maar geldt dat ook voor het publiek?

De publieke omroepen waren zo trots als een pauw toen ze in 2011 aankondigden vrijwillig te gaan fuseren. De stap was dan wel ingegeven door bezuinigingen van het kabinet, maar dat de omroepen er onderling uit waren gekomen, was historisch te noemen. Een knap staaltje over de eigen schaduw heenstappen.

Twee jaar later, na een periode waarin er af en toe wat werd gemokt en gedreigd dat de fusies aan een zijden draadje hingen, staat het dan echt te gebeuren. Weliswaar blijven er voorlopig tien omroepen over in plaats van de geplande acht - de aspirantomroepen WNL en Powned hebben van de Tweede Kamer extra tijd gekregen om leden te werven - maar toch: vanaf 1 januari ziet het publieke bestel er helemaal anders uit.

Of toch niet? De omroepen hebben er alles aan gedaan om te voorkomen dat het publiek ook maar iets merkt van de fusies. Alleen de Avro en Tros besloten het anders aan te pakken en de merken en verenigingen samen te voegen tot - vooralsnog, want de naam staat nog niet helemaal vast - AvroTros. De omroep wil een nieuwe identiteit ontwikkelen. Eentje die niet gebonden is aan een religie of een bepaalde doelgroep, maar die een breed publiek aanspreekt.

Maar verder verandert er voor de tv-kijker eigenlijk weinig. De merken BNN/Vara en NCRV/KRO blijven wel naast elkaar bestaan, net als de verenigingen. Een programma dat nu van de NCRV is, is dat in 2014 nog steeds. Iemand die lid is van de Vara, is dat vanaf 1 januari nog steeds.

Geslaagd?
Zijn de fusies die twee jaar geleden zo trots werden aangekondigd daarmee wel geslaagd? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Wie het samenvoegen van omroepen vooral als een bezuinigingsronde zag, kan tevreden zijn. Er wordt geld bespaard, zonder dat de tv-kijker daar iets van merkt. Maar wie de fusies ziet als een eerste stap op de weg naar een nieuw publiek bestel, waarin losse omroepverenigingen niet meer de dienst uitmaken, is waarschijnlijk minder tevreden. Het stapje dat nu gezet wordt, is dan wel erg klein.

Als het aan scheidend Tros-directeur Peter Kuipers ligt, is dit dan ook pas het begin. In een interview met NRC Handelsblad zei hij onlangs dat een verdere fusie nodig is. "Max samen met AvroTros, VPRO bij Vara/BNN, EO met NCRV/ KRO. Je moet programma's willen maken voor alle Nederlanders, niet alleen maar voor de leden van je omroep", aldus de omroepdirecteur.

Vooral voor de mensen die op het Mediapark werken, zullen de fusies voorlopig echter verandering genoeg zijn. Ze gingen gepaard met stevige reorganisaties. En dit is nog maar het begin. De komende tijd moet er ieder jaar extra bezuinigd worden, oplopend tot 127 miljoen euro in 2015. Daar deed het huidige kabinet onlangs nog eens 50 miljoen euro bovenop.

Omroep Max

Max staat naar eigen zeggen voor: programma's die gemaakt worden vanuit de leef- en denkwereld van vijftigplussers.

Aantal leden volgens de laatste officiële telling: 238.770

Aantal directeuren: één, oprichter Jan Slagter.

Huisvesting: het Mediapark in Hilversum.

dit gaan we ervan merken: er verandert niets.

EO
De EO staat naar eigen zeggen voor: zoveel mogelijk mensen bereiken met het evangelie.

Aantal leden volgens de laatste officiële telling: 439.293

Aantal directeuren: twee, Arjan Lock en Jaap Kooij.

Huisvesting: Oude Amersfoortseweg in Hilversum.

Dit gaan we ervan merken: Er verandert niets. Wel heeft de EO de wegbezuinigde Ikon en Zendtijd voor Kerken overgenomen, met de belofte dat het Ikon-geluid behouden blijft.

NCRV/KRO
NCRV/KRO staat naar eigen zeggen voor: kwaliteitsjournalistiek, levensbeschouwing en human interest.

Aantal leden volgens laatste officiële telling: 822.399

Aantal directeuren: Drie. Coen Abbenhuis (NCRV) als directievoorzitter, Yvonne de Haan (KRO) als zakelijk directeur en Taco Rijssemus (KRO) als mediadirecteur.

Huisvesting: blijft het AKN-gebouw in Hilversum

Dit gaan we ervan merken: Weinig, want vooralsnog blijven de twee merken KRO en NCRV naast elkaar bestaan. Maar gezamenlijke programma's worden niet uitgesloten. Programma's van het RKK, waaronder de kerkvieringen, worden door de KRO overgenomen.

AvroTros
AvroTros staat naar eigen zeggen voor: onafhankelijk van een religieuze of andere speciale doelgroep, programma's maken voor een breed publiek, met veel aandacht voor kunst, cultuur en amusement.

Aantal leden volgens de laatste officiële telling: 868.977

Aantal directeuren: Vier. Eric van Stade (afkomstig van Amsterdamse stadszender AT5) als algemeen directeur, Remco van Leen (Tros) en Peter Adrichem (Avro) als mediadirecteur en Niels van 't Hooft (Avro) als zakelijk directeur.

Huisvesting: het voormalige pand van de Wereldomroep aan de Witte Kruislaan in Hilversum.

Dit gaan we ervan merken: Losse Avro- en Trosprogramma's zullen verdwijnen en voortaan worden uitgezonden door de AvroTros, een nieuwe omroep met een nieuwe identiteit.

BNN/Vara
BNN/Vara staat naar eigen zeggen voor: een vooruitstrevend mediabedrijf dat een breed en jong publiek wil raken, informeren, amuseren en aan het denken wil zetten.

Aantal leden volgens de laatste officiële telling: 663.662

Aantal directeuren: Drie. Marc Adriani (BNN) wordt zakelijk directeur, Frans Klein (Vara) mediadirecteur. Naar een derde directielid wordt nog gezocht.

Huisvesting: de fusie-omroep wilde naar Amsterdam verhuizen, maar dat ging niet door toen de huidige panden lastig te verhuren bleken. BNN trekt daarom bij de Vara in op het Mediapark.

Dit gaan we ervan merken: Weinig. De bedrijven fuseren, maar de verenigingen en merken Vara en BNN blijven los van elkaar bestaan.

NOS en NTR
NOS en NTR, twee omroepen zonder leden, maar met een door de overheid geformuleerde taak. Voor de NOS is dat een brede, onafhankelijke nieuwsvoorziening, voor de NTR is dat kunst en cultuur, minderheden, jeugd en educatie.

VPRO
De VPRO staat naar eigen zeggen voor: een innovatieve, verdiepende, eigenzinnige omroep voor de 'creatieve klasse'.

Aantal leden volgens de laatste officiële telling: 362.340

Aantal directeuren: één, Lennart van der Meulen.

Huisvesting: het Mediapark in Hilversum.

Dit gaan we ervan merken: er verandert niets.

De aspirantomroepen Powned en WNL krijgen tot 2020 de tijd om uit te groeien van een aspirantomroep tot een volwaardig lid van het bestel. Halen ze de grens 150.000 leden, dan moeten ze zich aansluiten bij een van de andere omroepen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden