Maaltijdbemiddelaar Takeaway.com naar de beurs

investeren | Een mooi dividend zit er voorlopig niet in. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl verkiest groei boven winstuitkering.

Van zolderkamer tot het Damrak in zestien jaar. Ondernemer Jitse Groen brengt Takeaway.com, in Nederland bekend van de website Thuisbezorgd.nl, naar de beurs.

Het internetbedrijf, dat actief is in tien landen, hoopt met de beursgang 175 miljoen euro op te halen en zo verder te kunnen groeien. Op dividend hoeven de beleggers in het nieuwe aandeel voorlopig niet te rekenen. Takeaway.com, dat zijn inkomsten haalt uit een commissie die aangesloten restaurants betalen, is verlieslijdend. Over 2015 bedroeg dat verlies bijna 20 miljoen euro.

Volgens Groen is dat een keuze. "We kunnen elk moment winst maken, maar we willen in Duitsland even groot worden als in Nederland. Daarom steken we elke cent winst in marketing, om al die mensen die nog met de telefoon eten bestellen bij restaurants te verleiden dat via ons te gaan doen."

Oftewel, de belegger moet het niet hebben van het dividend, maar van het groeipad dat het bedrijf wil bewandelen.

Naast Nederland en Duitsland heeft Takeaway.com een stevige positie in België, Oostenrijk en Polen. Veertig miljoen euro van het geld dat de beursgang moet opleveren, steekt het bedrijf in groei in deze landen. Een ander deel gebruikt de maaltijdbemiddelaar om in zijn bezorgdiensten te investeren.

Dit is opvallend aangezien Groen zich altijd kritisch heeft uitgelaten over bedrijven als Deliveroo en Foodora, die niet alleen tussen restaurants en klanten in zitten, maar ook het eten voor de restaurants bezorgen. Geld verdienen zou voor deze bedrijven lastig zijn, omdat het efficiënter is om het bezorgen over te laten aan de restaurants zelf. Groens toon is nu milder. "Ik zie het als een nichemarkt die vooral een kans heeft in grote steden. We bezorgen nu in veertien steden in Europa."

Takeaway.com wil 22,5 miljoen euro gebruiken om met terugwerkende kracht de recente overname van concurrent Just Eat Benelux te betalen. Nog eens 20 miljoen euro steekt het in het aflossen van leningen. De rest kan gebruikt worden voor eventuele andere overnames, zegt Groen. Hij blijft het bedrijf leiden, maar verliest met de beursgang wel zijn controlerend belang. Dat vindt Groen niet beangstigend. "Als ik het niet goed doe, sturen aandeelhouders mij maar weg."

Dat marketing belangrijk is voor het bedrijf blijkt uit de hoogtepunten die Groen opnoemt als hij terugdenkt aan de afgelopen zestien jaar. "Om ons eerste billboard in 2005 heb ik een paar rondjes gereden. En onze eerste tv-spot in 2007 was ook memorabel."

Naar verwachting is de beursgang begin oktober.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden