Maak jezelf beter met voodoo-light

Voodo is populair in het Westen. De uitvinder van het vodoo-sjamanisme bezoekt deze week Almere. Ross Heaven levert vodoo-light. Geen etmaal lijden, maar een trancereis van een uurtje.

Sjamanisme, wicca, dansen voor de godin, paganisme, trance-reizen, het is allemaal lekker ingeburgerd binnen een generatie.

Blijkbaar is er een geweldige behoefte aan spirituele zaken. Wat opvalt is dat het vooral activiteiten zijn waar je lichamelijk bij betrokken bent. Je moet iets doen: dansen, drummen, wichelen, de natuur in en een eind lopen, of bij een erfheks thuis leren kruiden te plukken en te drogen.

Is dat nu een nieuw verlangen naar geestelijk leven waarbij ook het lichaam meedeelt in de zaligwording, of is het een volwassen worden van mijn eigen zestiger-jaren-generatie die niet is opgehouden met bloemenkinderendansen?

Nee, het is een kwestie van ’zelf doen’ met als implicatie ’eigen verantwoordelijkheid’. We zijn met lichaam en ziel op zoek naar nieuwe rituelen om onze diepste emoties vorm te geven. Emoties van afscheid (verhuizing, scheiding, begrafenis) en emoties van nieuw begin (geboorte, huwelijk, nieuwe woonplek). Een ritueel werkt alleen met onze volledige inzet.

Een mooie handleiding daarbij is het boek ’Vodou Shaman: The Haitian Way of Healing and Power’ (2003), van de man die het voodoo-sjamanisme heeft uitgevonden en daar wereldwijd bekendheid aan ontleent, Ross Heaven.

Is hij inderdaad de ’uitvinder’?

Heaven: „Ik ben er niet zo zeker van dat ik het heb uitgevonden, ik denk dat ik de onderlinge overeenkomsten die er al waren, heb opgemerkt en een naam gegeven.”

Wat zijn dat voor overeenkomsten?

„Voodoo en sjamanisme hebben allebei – als we dit onderscheid maken mogen – te maken met reële veranderingen, en met het oplossen van problemen in deze wereld. Wij zijn fysieke schepsels in een werkelijke wereld. Als we daaraan proberen te ontsnappen, en ons achter engelen verschuilen, gaan we onze verantwoordelijkheden uit de weg. Als we contact leggen met de wereld van de spirits, is het is onze taak om iets te doen met de informatie die we krijgen.

Op grond van onze plaats in het universum is die taak, dat we een reële verandering teweegbrengen in de werkelijke wereld. Doen we dat niet, dan is ons contact met de spirits alleen maar afleiding en vluchtgedrag. Je kunt dan net zo goed televisie kijken.”

Ross Heaven is de auteur van acht boeken over voodoo, sjamanisme, kruidengeneeskunde en iets dat het beste te omschrijven is als ’alternatieve zielszorg’. Morgen en overmorgen is hij in Almere om er een workshop over te geven.

Ross Heaven noemt zichzelf allereerst een genezer. Elk antwoord van hem heeft het zwaartepunt in het heel-maken van de mens.

Making Yourself Whole, ’Hoe je weer heel wordt’, is de titel van een van zijn zeven voodoo-lessen, en om dat te bereiken verwerkt hij in het boek de technieken die men in het sjamanisme gebruikt, samen met alles wat hij leerde toen hij op Haïti de opleiding volgde voor voodoo-priester (houngan).

Heaven publiceert zijn ervaringen daarmee. Dat heeft in de voodoowereld nogal wat ophef veroorzaakt, want de rituelen die hij beschrijft zouden geheimgehouden moeten worden.

Waarom openbaart u die ’geheimen’?

„Wat ik heb geprobeerd is de Haïtiaanse praktijk uitleggen, dan laten zien wat de kern ervan is, wat er precies gebeurt, en een benadering ervan geven die in het Westen beter uitvoerbaar is en soortgelijke goede resultaten oplevert.

Wat relevant is voor een Haïtiaanse boer, is niet even relevant of nuttig voor bijvoorbeeld een Amsterdamse bankier.”

In ’Vodou Shaman’ doet Ross Heaven verslag van ingrijpende Haïtiaanse rituelen, zoals vijf dagen en nachten opgesloten zitten, deels geblinddoekt, afgewisseld met uiteenzettingen over kruidengeneeskunde, liederen en hun uitleg, advies en de mogelijkheid om de eigen houding te veranderen, zowel jegens jezelf als jegens ouders, voorouders, omgeving en de wereld in bredere zin.

Van de rituelen geeft hij telkens een soort home-made versie, minder vergaand dan de Haïtiaanse aanpak.

In plaats van de officiële voodoo-ceremonie, die makkelijk negen à tien uur duurt, kun je thuis een trancereis van een uur doen. Of in plaats van de ingewikkelde voodoo-kruidenbaden een eigen bad samenstellen met de lekker ruikende kruiden die Ross aanbeveelt voor zo’n feestelijk jezelf-verwennen.

De mens doet er volgens u goed aan het donker te beleven. Waarom?

„Je kunt jezelf een tijd afsluiten voor licht en geluid. Niets horen is vreemd, maar helemaal niets kunnen zien dàt verandert echt je waarneming van de werkelijkheid.

Als je erna terugkomt in de wereld, krijg je eenzelfde overdonderende hoeveelheid indrukken als een baby moet hebben die geboren wordt. Dat is één van de functies van die eenzame opsluiting. Tijdens die langdurige kunstmatige blindheid ontwikkel je je andere zintuigen. Je gaat werkelijk de wereld op een hele andere en diepere manier zien.”

Het hart van Heavens voodoo sjamanisme is de zelfwerkzaamheid. Die doet denken aan Jezus’ woorden ’Geneesheer, genees uzelf’ (evangelie volgens Lukas 4 vers 23). In het evangelie staan ze een beetje verloren in de tekst, alsof de schrijver niet meer zo goed wist waar het bijhoorde.

In voodoo en sjamanisme is het duidelijk, bijna banaal. Het gaat over gewone dingen in deze werkelijkheid, zoals een baan, een huis, een relatie. Een voodoopriester die arm is, luistert niet goed naar de goden. Daar ga je niet naartoe als je zelf een nieuwe baan wil, en advies van de goden komt vragen. Een sjamaan die zelf ziek is en blijft, kan er niets van. Zelfgenezing is een voorwaarde om sjamaan te mogen worden en anderen te kunnen genezen.

Iemand die hier en nu niet goed voor zichzelf zorgt, moet je niet als zielzorger aanstellen. In voodoo en sjamanisme hoort er nog bij: je moet niet al je heil in handen leggen van een ’leider’ of een priester. De eigen verantwoordelijkheid is belangrijk. Doe Het Zelf.

Is het echt zo simpel?

„Het grootste geheim van voodoo is, dat niet goden maar gewone mensen de kosmos regeren. Uit ons en uit wat wij doen ontstaan deze godheden. Wij zijn het die hen hun identiteit geven en de kracht die we door ceremonie en ritueel weer aan hen ontlenen. Wij zijn zijn de werkelijke goden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden