'Maak jeugd bewust van mensenhandel'

Campagne tegen uitbuiting van start

Een reis naar Hongarije, dat is de prijs die jongeren kunnen winnen als zij de beste clip maken over mensenhandel. Niet om in het Midden-Europese land te relaxen, maar om er te leren, te zien en te ervaren wat mensenhandel betekent. Want Hongarije is hét mensenhandelland van Europa. Veel slachtoffers komen daar vandaan. Ze komen voor een beter leven, maar belanden in de handen van mensen die hen uitbuiten in de seksindustrie.

De wedstrijd is een initiatief van het landelijke Coördinatiecentrum Mensenhandel (Comensha). Voorzitter Martin Sitalsing: "We zijn gewend om jongeren over mensenhandel en uitbuiting te vertellen, maar we horen nooit hoe zij dat zien of ervaren, los van individuele slachtofferverhalen. Hoe kijkt een 15-jarige tegen deze misdaad aan? Laat ze het ons vertellen, in beeld en geluid en met behulp van social media." Sitalsing trapt vandaag de campagne af.

'Sluit je ogen niet. Denk eens na over uitbuiting', is de campagneslogan van Comensha, het landelijk meldpunt voor de aanmelding, plaatsing en registratie van (mogelijke) slachtoffers van mensenhandel.

Jongeren tussen de 15 en 25 jaar kunnen via www.sluitjeogenniet.nl meedoen aan de campagne. Sitalsing: "Vragen waarop jongeren in de clips antwoorden kunnen geven, zijn: wat is mensenhandel? Waar komt het voor? Uit welke landen komen de slachtoffers van uitbuiting? Wat gebeurt er met de slachtoffers en de daders?" Een clip inzenden kan tot 1 februari volgend jaar.

"Mijn tienerdochters vroegen me aan de ontbijttafel met welk verhaal de scholieren en studenten dan aan de slag moeten. Ik zei: maak je eigen verhaal. Het gaat volledig om de inzichten van jongeren, hun invalshoeken. Ze gaan dan bewust aan de slag met een moeilijk onderwerp. Daarvoor moeten ze zichzelf informeren en komen ze meer over het onderwerp te weten."

Gezien de leeftijdscategorie zullen de inzendingen vooral gaan over loverboys en hun slachtoffers, zo wordt verwacht. "Maar dat hoeft niet", zegt de voorzitter. "Misschien willen ze wel iets kwijt over uitbuiting buiten de prostitutie. Of over de armoede waarmee mensenhandel en uitbuiting vaak gepaard gaat. Het is aan de jongeren."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden