Maagzweer van het maagzuur

's Ochtends een boterham of een kommetje yoghurt met muesli: je moet er niet aan denken. Koffie, meer niet. Nog goed voor de lijn ook. Maar rond elf uur begint het al flink te rommelen in je maag en een uurtje later sta je vooraan in de rij in de kantine. Kroketje erbij, nog een extra boterham op het volgeladen dienblad.

Fout, fout, fout. Om meer dan één reden, weet dr. Robert Jan Brummer, maagdarmspecialist in het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Niet in de laatste plaats vanwege overtollig maagzuur - een probleem dat bijvoorbeeld veel mensen treft die in ploegendienst werken en daarom onregelmatig eten. Voor hen is er maar één remedie: niet te grote maaltijden, regelmatig over de dag verspreid. Maar eigenlijk zou iedereen zich aan dit doktersvoorschrift moeten houden, aldus Brummer.

Want regelmatig eten voorkomt dat de maagwand voortdurend wordt blootgesteld aan bijtend zuur. Dat zuur produceert de maag zelf, de hele dag door een klein beetje. Op het moment dat je gaat eten, gaat de productie flink omhoog. Maar het voedsel zelf neutraliseert dat zuur onmiddellijk. Met als eindresultaat dat de inhoud van de maag mínder zuur wordt.

Dat is goed voor het slijmvlies dat een beschermend laagje vormt voor de maagwand. Want te lang, te veel zuur kan het ontstaan van maagzweren in de hand werken. Wie na het avondmaal niets meer eet tot rond het middaguur van de volgende dag, loopt het grootste deel van de dag rond met louter zuur in zijn maag. Het maagzuur krijgt dan alle kans om een zweer in het slijmvlies te etsen. Zeker als er ook nog een akelig beestje op de loer ligt: de helicobacter pylori, een bacterie die een voorname rol speelt bij het ontstaan van zweren in de maag en de twaalfvingerige darm.

De onregelmatige eter wordt niet alleen geteisterd door brandend zuur. Grote hoeveelheden voedsel ineens, in plaats van over de dag verspreid, leidt ook tot 'piekbelasting' van de spijsvertering. Zodat bijvoorbeeld opeens grote hoeveelheden koolhydraten in het bloed opduiken. Het lichaam reageert hierop met de afgifte van insuline, dat de koolhydraten wegwerkt.

Maar als de maag leeg is, is de hoeveelheid insuline in het bloed nog steeds torenhoog. Gevolg: een pijlsnelle daling van het bloedsuikergehalte. En zo'n snelle afname, daar voelt een mens zich moe, klam, kortom: niet lekker bij. Bovendien krijgt hij al snel weer trek, vooral in iets zoets, om het overschot aan insuline weg te werken. Wie wil afvallen, kan dus maar beter geen maaltijd overslaan.

Het beste advies voor de ploegenwerkers, de lijners en alle anderen: drie hoofdmaaltijden per dag, en liefst ook nog een paar tussendoortjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden