Lullo krijgt het voordeel van de twijfel

Tien jaar 'Jiskefet', dat betekent tien jaar absurde humor op televisie. Met het programma, uitgezonden bij de VPRO, mikten Herman Koch, Kees Prins en Michiel Romeijn op een kleine, maar intellectuele doelgroep. Uiteindelijk werd 'Jiskefet' succesvol tot in alle uithoeken van de Nederlandse samenleving. Met 'Juffrouw Jannie', 'Heeren van de Bruyne Ster' en 'De Dierenwinkel' groeide het programma uit tot een instituut. Maar écht populair werden vooral de lullo's Kerstens, Kamphuijs en Van Binsbergen. Hoe kwam dat toch? Een aantal mensen vertellen.

Bewoner van een Gronings studentenhuis die niet met zijn naam in de krant wil: ,,'Jiskefet'? Ja, we zijn allemaal fan, toch jongens? (Gejoel op de achtergrond). Maar waarom bel je precies? Nieuwe afleveringen? Gáááf. Jongens, er komen nieuwe afleveringen van 'Jiskefet'. Ja, we hadden alle video's, maar die heeft iemand weer meegenomen. Waarom we fan zijn? Tja, herkenbaar hè? Vooral die lullo's. Weliswaar overdreven, maar een heel geslaagde parodie.''

Van Dale, groot woordenboek der Nederlandse taal: lullo (de (m.); -'s, lul (4): voor mij zit een studentenhuisje keurige corpsballen, het type dat elkaar sinds Jiskefet met lullo aanspreekt (NRC).

Ton den Boon, hoofdredacteur van de Grote Van Dale: ,,Als een woord in de Van Dale verschijnt, zegt dat wel iets over de populariteit ervan. Een woord komt pas in ons woordenboek als het drie jaar lang regelmatig in kranten, tijdschriften en op televisie is aangetroffen. De laatste Van Dale is uitgegeven in 1999. Toen was 'lullo' al zeker drie jaar een veelgebruikt woord. Het is de vraag of het een gangbaar woord blijft, maar we geven het het voordeel van de twijfel. Waarschijnlijk is het net als met bepaalde woorden van Van Kooten en De Bie of Wim T. Schippers. Een aantal daarvan heeft een vaste plek in de Nederlandse taal verworven.''

Woordvoerster van Jiskefet Produkties: ,,Nee, Herman, Kees en Michiel hebben besloten geen interviews meer te geven de komende tijd. Ik heb de opdracht gekregen de boot een beetje af te houden. 'Mensen moeten ons maar op televisie zien', zeggen ze. Daar moet je het mee doen, vrees ik.''

Sigrid van Binsbergen-Peters uit Arnhem: ,,De mannen van Jiskefet hebben een gezonde kijk op de maatschappij. Ze kunnen shockeren, maar omdat ze ook hele herkenbare dingen neerzetten, is het oké. Zo'n studentenhuis met lullo's, dat is voor bepaalde mensen toch heel herkenbaar. Tja, en die achternaam, hè? Ik heet zelf pas sinds twee maanden Van Binsbergen, maar ik weet van mijn man welke reacties het teweeg brengt. Overwegend positief, hoor. Op onze trouwdag zong Juffrouw Jannie het lied 'Jeuk aan me naat' voor ons. Met een verwijzing naar onze achternaam natuurlijk.''

Bart Römer, hoofd amusement KRO-televisie: ,,Dus Kees Prins zegt in Volkskrant-magazine dat hij niet snapt waarom mensen én 'Jiskefet' én 'Ook dat nog' leuk vinden? Wat een hokjesgeest. Dat had ik niet van hem verwacht. Kijk, niemand weet voor honderd procent hoe humor werkt. Dat is heel persoonlijk. Maar volgens mij kan je prima 'Jiskefet' én 'Ook dat nog' de moeite waard vinden.''

Bestuursleden van Studentenvereniging Minerva uit Leiden: ,,Of wij de real life 'lullo's' van Nederland zijn? Nou, we hebben het er hier even over gehad. Maar eigenlijk vinden wij dat 'de lullo's' een verkeerd beeld neerzetten van studenten en het studentenleven. Daar willen wij liever niet mee vergeleken worden. Nee, 'Jiskefet' spreekt ons niet zo aan.''

Suzanne Holtzer, hoofredacteur en initiatiefnemer van het boekje 'Hé Lullo': ,,Ik kwam met 'de lullo's' in aanraking toen ik op de fansite kwam. Liefhebbers hadden daarop de teksten uitgetypt en ik was stomverbaasd. Ze waren waarempel literair en zaten vol interessante dialogen. Het is de ogenschijnlijke onverschilligheid die zo komisch is. Lullo-humor is soms niet helemaal te vatten als je het voor het eerst hoort. Het is een beetje ongrijpbaar. Ja, zelf kijk ik ook. Elke week.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden