Luieren is hip, overvolle agenda's zijn uit de mode

Onthaasten, genieten, uitblazen. Luieren is nodig, zegt André Pranger. Hij wil het ons graag leren.

Luieren is moeilijk, weet André Pranger (39). Zijn gereformeerde opvoeding bezorgt hem al snel een schuldgevoel als hij even met zijn benen op tafel zit of in een van zijn vele hangmatten ligt. Pranger is niet de enige. Nederlanders zijn ’van nature’ slecht in luieren. Daarom begon Pranger vijf jaar geleden zijn webwinkel Luilak, die allerlei producten verkoopt om het luieren te bevorderen. „De stoerheid van het druk hebben is eraf. Daarom verkoop ik luieren.”

Pranger begon met vijfhonderd hangmatten van een boerenmarkt in Ecuador. Deze verkocht hij aan tuincentra om zijn reizen te bekostigen, maar al gauw werd zijn doel breder: „Ik wil Nederlanders leren luieren. We zijn opgevoed door Calvijn en kunnen hard werken, goed handelen, maar luieren hebben we niet geleerd. We hebben last van een schuldgevoel als we even niets doen.” Terwijl luieren ook een functie heeft en nuttig is. Het is namelijk meer dan in een hangmat liggen. „Je moet het verdienen. Luieren bestaat bij de gratie van arbeid. Het betekent dat je in verbinding staat met jezelf, dat je geest leeg is en ruimte biedt voor nieuwe ideeën.” En daarvoor moet je ook leegte in je agenda plannen, vindt Pranger.

Een lege agenda associeert men vaak met vakantie. Het weekblad De Groene Amsterdammer wijdde zijn zomernummer dan ook aan het onderwerp luiheid. „Op vakantie duurt het vaak drie dagen voordat je uren uit het raam kunt kijken, zonder je schuldig te voelen. Dat moeten we ook buiten de vakanties kunnen.” Pranger ziet daarvan steeds meer bevestiging. Mensen nemen de woorden ’genieten’ en ’onthaasten’ vaker in de mond, tijdschriften als Flow en Happinez zijn met dezelfde thema's bezig en wellnesscentra schieten als paddenstoelen uit de grond. „Een te volle agenda is uit de mode.”

Hoe verkoopt Pranger het luieren? Met bont gekleurde hangmatten, comfortabele slippers, zachte badjassen, met fleece gevoerde sokken en warme dekens met handschoenen eraan. En wie koopt deze ’luilakproducten’? „Vooral het ’mannelijke bedrijfsleven’, en van de particuliere klanten is meer dan de helft vrouw. Mijn producten zijn nog te veel op vrouwen gericht.” Zo wordt het grote ronde badlaken ook vooral door vrouwen aangeschaft. Vrouwen verplaatsen hun badlaken vaak met de rondgang van de zon. Zo worden ze egaal bruin. Met dit ronde laken hoeven ze alleen met hun lichaam mee te draaien en kan het laken blijven liggen. „Mannen geven minder om egaal bruin worden”, zegt Pranger lachend. Maar waarom mannen minder snel handgemaakte en met fleece gevoerde sokken aantrekken, is voor hem een raadsel. Zelf draagt hij de sokken wel. Hij denkt dat mannen minder attributen nodig hebben om te luieren. Zijn nieuwste aanwinst, een in India handgemaakte wollen ’luilak poef’, is ook in trek bij mannen. Deze poef is gemaakt van kleine aan elkaar genaaide bolletjes wol en is bedoeld om op te zitten, liggen of om je benen op te leggen.

In de toekomst wil Pranger workshops in luieren geven, bedrijfsuitjes organiseren, zijn producten in de Bijenkorf verkopen, grotere omzetten draaien en tien man in dienst hebben. Ook wil hij zijn assortiment uitbreiden met chocolade en thee. „Maar ik doe het tranquilo ; de tijd moet er klaar voor zijn.”

Het gaat er Pranger niet alleen om geld te verdienen met luieren. Hij bedrijft ’eerlijke handel’. Zijn producten zijn zoveel mogelijk natuurvriendelijk en hij controleert zelf op kinderarbeid in de landen van herkomst (onder andere Brazilië, Colombia, Ecuador, India, Peru, Portugal en Turkije). Bovendien gaat van elke hangmat die hij verkoopt, een euro naar een kindertehuis in Colombia. De Zuid-Amerikaanse landen inspireren hem. „Daar wordt men door cultuur en hoge temperatuur gedwongen stil te staan. Ons spreekwoord ’Ledigheid is des duivels oorkussen’ kennen ze daar niet. In Nederland weten we weer niet hoe we een hangmat moeten ophangen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden