Luchtvaarttechnicus wordt filmregisseur

Firos Kariman is een beginnende filmmaker. Hij moet zwoegen om zijn film verkocht te krijgen.

Lucht- en ruimtevaartingenieur Firos Kariman (39) komt door allerlei omstandigheden ’altijd te laat’. Ook is hij over van alles heel onzeker. Behalve als het om zijn passie gaat: filmen. Dan kan hij iedereen aan, durft hij iedereen aan te spreken. Alles heeft hij er voor over om zijn eerste speelfilm uit te brengen.

Natuurlijk, het te laat komen en zijn onzekerheid chargeert de Surinaams-Hindostaanse Kariman. Maar wat wel echt waar is, is dat hij nooit iets met kunst en cultuur had. Totdat er ineens in zijn studietijd een viertal filmideeën opborrelden. Hij stortte zich compleet op het filmen.

Toen hij in Venetië als luchtvaarttechnicus afstudeerde, bracht ’het toeval’ hem nog dichter bij het filmmaken. Zijn huisgenoot was het nichtje van de bekende Italiaanse filmmaker Bernardo Bertolucci. Samen met haar maakte hij zijn eerste korte film die uiteindelijk op het filmfestival van Venetië werd vertoond.

Nu is hij bezig met het script van een speelfilm die zich afspeelt tegen de achtergrond van zijn eigen Hindostaanse afkomst. Een liberale vrijgevochten Hindostaanse moslimjongen – kunstenaar van beroep – wordt verliefd op een traditioneel Hindostaans hindoemeisje. Rondom deze relatie spelen zich allerlei verwikkelingen af, zoals de promiscue Marokkaanse ex van hoofdpersoon Reza, die hem telkens probeert terug te krijgen door haar verleidelijke lichaam in de strijd te gooien, en niet te vergeten de streng religieuze familie van zijn grote liefde Asha. Klinkt misschien erg Bollywood (de Indiase filmindustrie uit Bombay). „Maar dat is het zeker niet. Filmen is voor mij een kunstvorm en niet per se om geld mee te maken”.

Kariman kan de film niet zelf bekostigen. Hij verdient wat bij met een paar bedrijfjes zoals het maken van bedrijfsfilms. „Zelf geld verdienen vind ik niet belangrijk, maar om mijn doel te verwezenlijken, heb ik geld nodig, bij voorkeur een miljoen. Daar ben ik nu mee bezig.” Daarnaast werkt hij aan zijn script onder begeleiding van de Duitser Jürgen Scheidler van de beroemde scriptschrijversgilde Scripthouse. Elke zes weken gaat hij naar Berlijn om delen van zijn script met hem te bespreken. Volgend jaar wil hij draaien.

Vorige week dook Kariman op bij het filmfestival van Cannes. „Om contacten op te doen, kennis te vergaren en geld te vinden.” Van te voren had hij een lijst gemaakt met mensen die hij graag wilde spreken. Stuk voor stuk sprak hij ze samen met zijn reisgenoten aan om zijn film te pitchen. Met een stapeltje visitekaartjes kwam hij terug naar Nederland. „Ik voelde mij daar als een vis in het water. Iedereen is daar vanwege één ding: film. Iedereen was aanspreekbaar. Echt niet zo van: jij bent een beginnende filmmaker, jou neem ik niet serieus. In geen enkel geval.”

Kariman voelde zich dan ook geen bedelaar die zijn handje ophield voor zijn filmproject. Het netwerken in Cannes had resultaat: hij is naast zijn speelfilm bezig met twee korte films waarmee hij wil meedingen naar een Gouden Palm. „Een paar interessante mensen die ik in Cannes sprak, steunen mij daarin. Het festival was voor mij dus een succes.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden