Luchtvaartmaatschappijen willen twee man in cockpit om solodrama's te voorkomen

Diverse luchtvaartmaatschappijen trekken lering uit de crash in de Franse Alpen. Ze stellen hun personeel in de cockpit voortaan verplicht om tijdens de hele vlucht minimaal met z'n tweeën te zijn, zodat niet één piloot op eigen houtje een drama kan aanrichten.

Het zijn onder meer alle Canadese vliegmaatschappijen, waaronder Air Transat, die gezamenlijk tot de maatregel hebben besloten. De Canadese overheid maakte het besluit gisteravond bekend.

Ook Norwegian Air Shuttle, Easyjet en Air Berlin stappen per direct over op een continu duo in de cockpit. Het is een relatief eenvoudige aanpassing die niets kost. Piloot en co-piloot dienen simpelweg de hele rit op hun stoel te blijven zitten. Als een van de twee even de benen wil strekken, moet een ander bemanningslid de lege plek tijdelijk opvullen.

Een woordvoerder van de Noorse vliegmaatschappij liet weten dat er binnen het bedrijf al langer over deze stap werd nagedacht. De crash van de Duitse Airbus A320 in de Franse Alpen, opzettelijk door één co-piloot veroorzaakt, bracht de discussie in een stroomversnelling.

Bij Germanwings, de maatschappij van het verongelukte toestel, zijn ze nog niet zover. Ze willen het definitieve rapport over de oorzaak van de crash afwachten. Dat geldt ook voor het moederbedrijf van Germanwings, Lufthansa.

KLM neemt een tussenpositie in. Net als zijn Franse partner, Air France, liet het bedrijf gisteravond weten dat het zijn cockpitbeleid onder de loep zal nemen. Een besluit is nog niet genomen, maar KLM en Air France voeren overleg met de Europese instantie die toeziet op de veiligheid in het luchtverkeer. Ze volgen de ontstane discussie op de voet.

Bij Amerikaanse maatschappijen gold al langer de regel dat niemand alleen mag achterblijven in de cockpit. Dit is vastgelegd door de Federale Luchtvaartautoriteit. Het beleid moet voorkomen dat één kwaadwillend of psychisch gestoord individu een compleet vliegtuig laat neerstorten.

Ook in Europa stelden sommige maatschappijen al duo's verplicht. Het Finse Finnair bijvoorbeeld, de prijsvechter Ryanair en het Spaanse Iberia. Volledige garantie biedt een cockpitduo evenwel niet, al was het maar omdat de ene persoon de andere kan neerslaan.

Tot dusver ging KLM ervan uit dat het screeningsbeleid voor piloten voldoende was om drama's door psychische problemen te voorkomen. De selectie van piloten is streng. Ook als ze eenmaal in dienst zijn, worden ze nog geregeld mentaal getest. Maar na het drama van deze week wordt alles wellicht toch wat strenger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden