Luchtvaartindustrie wankelt door torenhoge olieprijs

Luchtvaartmaatschappijen, van Air France-KLM tot American Airlines, voorzien moeilijke tijden. De olieprijs is de hoofdschuldige.

Van onze redactie economie

De luchtvaartsector vreest zeer zwaar weer door de almaar oplopende olieprijs. Air France-KLM meldde gisteren een omvangrijk verlies over de laatste drie maanden van het boekjaar 2007/2008 jaar en waarschuwt voor een winstdaling.

Het verlies van Air France-KLM in het laatste kwartaal van het boekjaar dat loopt tot 1 april, is uitgekomen op 542 miljoen euro. Dat verlies is voor een belangrijk deel te wijten aan een voorziening die wordt getroffen voor te verwachten boetes, vloeiend uit kartelonderzoeken in Europa en de Verenigde Staten naar luchtvrachtvervoerders. Dat onderzoek loopt inmiddels twee jaar en pakt naar verwachting negatief uit voor AirFrance-KLM.

Zonder die voorzieningen zou de Frans-Nederlandse fusiemaatschappij ook in de rode cijfers zijn gedoken, voor het eerst sinds 2003. Het verlies op de normale bedrijfsuitvoering bedroeg 49 miljoen euro in dat vierde kwartaal. Maar de winst over het hele boekjaar 2007/2008 kwam op 748 miljoen euro uit. Op zichzelf nog goede cijfers, gezien de steeds duurder wordende brandstof, maar wel 16 procent lager dan het voorgaande jaar. De omzet nam wel toe, van 23,07 naar 24,11 miljard euro. De vooruitzichten zijn volgens topman Spinetta somber. Hij verwijst daarbij naar de energierekening, die met 1,2 miljard euro gaat stijgen, en de inzakkende wereldeconomie.

De problemen waarmee Air France-KLM kampt zijn nog gering in vergelijking met die van Amerikaanse collega’s. Luchtvaartgigant American Airlines liet eerder deze week weten een crisisscenario uit de kast te halen. De onderneming verwacht duizenden banen te moeten schrappen en vluchten te moeten opdoeken, en wil daarom zeker 75 oudere vliegtuigen uit roulatie halen.

American-baas Gerard Arpey heeft de collega’s in de sector opgeroepen met vergelijkbare maatregelen te komen. Hij vreest dat de Amerikaanse luchtvaartsector anders weer massaal uitstel van betaling of zelfs faillissementen moet aanvragen om de crediteuren op afstand te houden. De Amerikaanse luchtvaartsector is volgens Arpey niet bestand tegen een olieprijs van 125 dollar per vat (van 159 liter). En zeker niet als die olieprijs gepaard gaat met een terugvallende Amerikaanse economie.

De problemen in de luchtvaart worden overal gevoeld. Ook de grote Chinese luchtvaartmaatschappijen worden geraakt door de hoge olieprijs. Maar omdat het aanbod van passagiers op vooral binnenlandse vluchten nog stijgt, kunnen zij de ticketprijs verder verhogen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden