Luchtvaart gaat radarbeeld boven conflictgebied bewaren

De internationale burgerluchtvaart gaat het delen van informatie over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden beter regelen. Ook zijn landen voortaan verplicht radarbeelden te bewaren en te delen, zodat onderzoekers die na een vliegramp kunnen gebruiken.

De Icao, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, heeft op haar driejaarlijkse vergadering in Montreal (Canada) tot de strengere regels besloten. Nederland had de maatregelen voorgesteld naar aanleiding van het neerhalen van vlucht MH17 en de moeizame zoektocht naar radarbeelden daarvan.

De Icao gaat bovendien vastleggen wanneer het luchtruim zo onveilig is dat lidstaten er verstandig aan doen het te sluiten. Ook voor vliegmaatschappijen komen er regels om risico's voortaan beter te kunnen inschatten. Ze moeten verplicht risicoanalyses maken van vliegen boven conflictgebieden.

Over het bewaren van (radar)gegevens door landen en de risicoanalyses van luchtvaartmaatschappijen bestond onduidelijkheid. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat interpretatieverschillen tot het verleden behoren, aldus staatssecretaris Dijksma (infrastructuur).

Rusland verklaarde na de ramp met vlucht MH17 geen radargegevens bewaard te hebben omdat het incident niet op Russisch grondgebied plaatsvond. Dat is straks niet meer toegestaan.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden