Luchtschip zou uitkomst voor minister Pronk zijn

Peter van de Noort, het hoofd van de wetenschappelijke dienst van Aviodome, had op een dag genoeg van de actievoerders die maar bleven protesteren tegen rondvluchtjes die het luchtvaartmuseum organiseerde. En daar ging de telefoon weer.

“Kunnen jullie het milieuprobleem nou niet es positief benaderen? Waar zijn jullie eigenlijk vóór als het om luchtvaart gaat?”, pareerde Van de Noort. En hij kreeg nog antwoord ook. De Jongerencoalitie, het politieke platform van de Nationale Jongerenraad voor Milieu en Ontwikkeling (NJMO) pakte de handschoen op en stelde een expositie samen over de geschiedenis en toekomst van milieuvriendelijke luchtschepen.

De kleine tentoonstelling is nu in het Aviodome te zien en begint met de opnames van de ramp met de Hindenburg (de LZ 129) bij het Amerikaanse Lakehurst op 6 mei 1937. De beelden van de brandende sigaar en de geluidsfragmenten met de huilende verslaggevers zijn niet echt reclame voor het gebruik van luchtschepen, maar de samenstellers willen aan de hand van deze beelden afrekenen met het vooroordeel dat luchtschepen gevaarlijk zouden zijn. De Hindenburg was namelijk gevuld met het brandbare waterstof, dat de Duitsers moesten gebruiken omdat de VS in de vooroorlogse periode geen helium wensten te leveren. Maar luchtschepen met helium in verschillende compartimenten, zijn veiliger dan vliegtuigen. Als een gastank lek mocht slaan, blijft de zeppelin met de overige gasbellen in de lucht.

Via een historisch foto-overzicht van onder andere de ontwikkeling van het Nederlandse - onbemande - luchtschip van ir. J. Kluitmans in 1907 (met een propeller die de sigaar in tweeën deelde) en de aangekochte Parseval die Defensie ingepakt liet wegrotten op basis Soesterberg, komt de expositie via de asbakjes en postzegels uit de hoogtijdagen, uiteindelijk bij de huidige mogelijkheden van de luchtschepen.

Dat de luchtreuzen geschikt zijn voor cruises hebben de jaren dertig al laten zien. Met de Titanic-achtige ambiance is een vaart laag over het landschap ideaal voor reizigers zonder haast. Op de middellange afstand kan het luchtschip ook als verkeersvaartuig worden ingezet. Amsterdam-Barcelona is een vaart van acht uur, die maar driehonderd gulden hoeft te kosten. Maar de luchtschepen zijn ook ideaal voor speciaal transport, hulpverlening, langdurige surveillance en vervoer naar onbereikbare plekken. Misschien is het luchtschip wel iets voor minister Pronk. Een animatie in het Aviodome laat zien dat een luchtschip in de bush van Afrika een compleet noodhospitaal uit het ruim laat zakken.

Maar de troef voor het luchtschip, zegt de NJMO, is de beperkingen die het vliegverkeer in de komende jaren zal ondervinden. Voor lawaaiige vliegtuigen is Schiphol bijna vol, stille zeppelins kunnen overal aankomen en vertrekken, als er maar een landingspaal wordt geïnstalleerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden