Loyalty

Ergens in het kantoor van PCM Uitgevers aan de Amsterdamse Herengracht is een bijzondere kamer. Achter de hermetisch gesloten deuren staan tientallen ordners in het gelid. Zij bevatten alle geheimen van het bedrijf. Alleen degenen die waardig zijn bevonden om een bod op PCM uit te brengen mogen hier naar binnen. Zij zullen zich op de documenten storten met zoveel accountants en advocaten als zij maar in die kamer kwijt kunnen.

Frits van Exter (fvanexter@trouw.nl)

Daar moet ook ergens een ordner 'Trouw' staan -voor het gemak van de buitenlandse gegadigden vertaald in Loyalty. Het is een raar idee om zo te koop te staan, samen met onder andere The People's Daily en NRC Paper of Trade. Binnen enkele weken zullen lieden in Canada, de VS, Engeland of België moeten besluiten hoeveel honderden miljoenen ze over hebben voor een meerderheidsaandeel in ons bedrijf. Ze zullen alle feiten nog eens op een rij zetten en op enig moment zal misschien iemand vragen: En Loyalty? Wat moeten we daarmee?

Als je je bedenkt dat de meeste van deze gegadigden in de eerste, tweede en derde plaats naar PCM kijken als investeringsmogelijkheid, dan kan een zeker onbehagen zich van je meester maken. Zeker, u en ik zien een mooie toekomst voor Trouw, maar zien zij dat ook? Zij zien cijfers en zij willen snel betere cijfers zien.

Je kunt daar bezorgd over zijn, je kunt daar zelfs tegen zijn en treuren omdat kranten toch cultuurgoederen zijn die niet vervreemd mogen worden omwille van winstmaximalisatie, maar dat komt wat laat nu de klok voor de laatste ronde luidt. De mensen die er toe doen (sorry lezers, ik bedoel de huidige aandeelhouders) zijn het er al langer over eens dat deze verkoop onvermijdelijk is. Ik zal hier de details buiten beschouwing laten, maar PCM moet geld ophalen wil het schulden aflossen en zich verder ontwikkelen, ook omwille van die kranten. Daar zal het uiteraard ook een prijs voor moeten betalen, want de grootste aandeelhouder krijgt nu eenmaal de meeste zeggenschap. En als hij honger heeft, zullen wij hem moeten voeden.

We lijken ver verwijderd van de jaren zeventig toen Trouw overging naar de toenmalige Perscombinatie, waar eerder de Volkskrant al beschutting had gevonden. Rondom Het Parool ontstond een uitgeverij met een sterk idealistische inslag: het ging allereerst om de kranten en de mensen die daarvoor werkten, winst was slechts een middel om ze veilig te stellen.

Maar hoever wij daar werkelijk vandaan raken weten wij nog niet. De koper mag een buitenlander zijn, PCM blijft een Nederlandse onderneming. Belangrijker is dat de nieuwe aandeelhouder de doelstellingen van de onderneming -zoals de continuïteit in de uitgave van de landelijke dagbladen- moet onderschrijven. Hij dient ook de statuten, waarin de identiteit en de redactionele onafhankelijkheid geborgd zijn, te respecteren. En de Stichting Democratie en Media (de erflaters van de Stichting Het Parool) zal in ruil voor het opgeven van haar meerderheidspositie vetorechten behouden -de stichtingen van Trouw en de Volkskrant kunnen zich daarbij aansluiten.

Er zal nog onderhandeld worden, juristen zullen er nog een kluif aan hebben, maar op papier moeten de idealen van een pluriforme pers recht overeind blijven staan. De vraag is of zij op termijn ook bestand zijn tegen de druk van hogere rendementseisen. Enkele buitenstaanders hebben -niet voor de eerste keer- al hun zorg uitgesproken over het lot van Trouw in de nieuwe bedeling. Zij denken dat deze krant slechts in goede handen is van filantropen en van buitenlandse beursbarbaren het ergste te vrezen heeft.

Ik probeer me liever nog even op mijn manier in te leven in het gesprek dat binnenkort ergens in deze wereld zal plaatsvinden: 'En Loyalty? Wat moeten we daarmee?' De voorzitter kijkt de bestuurskamer rond. Het einde van een lange sessie nadert. Een lid reageert geeuwend: 'Saneren, zo snel mogelijk'. De voorzitter werpt een blik op het informatiememorandum dat voor hem ligt. 'Meen je dat werkelijk? Wil jij dat wij een krant sluiten die meer dan 360000 mensen bereikt? Die in de afgelopen vijf jaar in betaalde oplage is gegroeid? Die hard op weg is uit de rode cijfers te komen? Man, die krant gaat ons rijk maken.'

Een beetje verbeeldingskracht zal ons de komende tijd goed doen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden