Lowlands probeert publiek te inspireren

Wat op festival Lowlands ooit begon met biologisch afbreekbare koffiebekertjes, is inmiddels een aparte tak van sport geworden. Duurzaam uitgaan klinkt niet hip, toch zijn er steeds meer voorlopers in het uitgaanscircuit die er prat op gaan.

Publieksonderzoeken onder Lowlandsbezoekers wijzen het telkens weer uit: festivalbezoekers vinden milieu belangrijk. In de enquêtes wordt echter nooit gevraagd of men meer zou willen betalen voor een festival van duurzame aard. De Lowlandsorganisatie weet namelijk al wat het antwoord is. ’Nee’.

En dat terwijl een festival eigenlijk een heel smerige zaak is. Duizenden liters water, tonnen afval, dagen lang ronkende dieselaggregaten. „De eerste festivals in de jaren zestig waren heel ideologisch van aard, dus waarom nu ook niet?”

Eric van Eerdenburg is directeur van Lowlands, het paradepaardje van Mojo Concerts. „Als individu word je bijna dagelijks geconfronteerd met klimaatverandering, oliecrisis enzovoorts. Als burger kun je dan een politicus kiezen die werkt aan oplossingen. Maar door in je werk duurzaamheid uit te dragen, inspireer je hopelijk ook weer je publiek.”

Restaurant Fifteen in Amsterdam, club Watt in Rotterdam zijn uitgaansgelegenheden waar het gaat om genot en plezier. Maar Fifteen bespaart op de energie, stelt de watertapkraan bij en serveert geen vlees op woensdag. Club Watt hergebruikt de warmte en energie die de gasten produceren, zo wordt de dansvloer verlicht door het dansen van de clubbers. Eric van Eerdenburg: „De mensen van mijn generatie zitten op een beslissingsstoel, wij moeten het nu mogelijk maken.”

Duurzaamheid is niet iets waar we nog wel eens een keer over na gaan denken. Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de zogeheten biobased economy. Olie en gas hoeven niet per se nodig te zijn als brandstof of bron van elektriciteit. Plantaardig materiaal, afval of simpelweg de energie van gasten kan worden ingezet. Maar dat vraagt eerst investeringen, voordat het geld oplevert. Voor relatief kleine beginners zoals Watt is dat misschien eenvoudiger dan voor een gigant als Mojo Concerts. Lowlands is het grootste muziekfestival van Nederland, ieder jaar is het weer duurzamer van opzet dan het voorgaande.

De komende editie wordt voor het eerst geëxperimenteerd met het verbranden van afval, zodat er groene stroom kan worden gegenereerd. Kaartjes zijn altijd in rap tempo weer uitverkocht, ook al ligt de prijs voor een kaartje nu zo’n 17 euro hoger dan andere festivals (155 euro voor drie dagen). Dat geld wordt (mede) geïnvesteerd in duurzaamheid. Directeur Van Eerdenburg: „Vanaf 2010 zou het festival in theorie volledig duurzaam zijn, maar het is de vraag tegen welke prijs. Honderd euro duurder dan de concurrent? Dan komt er niemand, dus waar ligt de grens. Bij nog eens 15 euro extra? Dat wordt lastig.”

Het hele jaar door wordt gewerkt aan de verduurzaming, tot er uiteindelijk in augustus weer zo’n 55.000 bezoekers over het terrein banjeren. Allemaal hebben ze behoefte aan sanitair, willen ze af en toe een hapje eten en zullen ze soms moeten pinnen. Dat kost stroom, omgerekend zo’n 300.000 liter diesel voor de aggregaten. Daar bestaan mooie nieuwe alternatieven voor, die het milieu een stuk minder belasten, maar die zijn kostbaar.

Door zoveel mogelijk in de organisatie te centraliseren, bespaart Lowlands geld. Biologisch afbreekbaar bestek wordt centraal ingekocht voor alle cateraars, en niet langer apart. Van Eerdenburg: „We stellen steeds meer eisen aan onze leveranciers, zo moet bijvoorbeeld alle bestek, bordjes en verpakkingsmateriaal van cateraars van biologisch afbreekbaar materiaal zijn.”

Toch wil hij Lowlands liever niet positioneren als het meest duurzame festival. „Geen opgeheven vingers alsjeblieft. Je zou het als organisatie in het nieuwe decennium simpelweg niet op een andere manier moeten willen. ’We are the people we have been waiting for’, stond er ooit bij de ingang van een duurzaam festival in Amerika.” Daar gaat het bij Lowlands om. Zodat er over drie jaar niets onverteerbaars meer op de grond ligt in Biddinghuizen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden