Louvre is nu mekka van islamitische kunst

Terwijl Franse Mohammedcartoons ophef veroorzaken, opent het Louvre een afdeling voor islamitische kunst. Om een brug te slaan tussen oost en west.

Het golvende dak is vergeleken met een wolk, de vleugel van een vlinder, een zeil of duinen, maar heeft ook veel weg van een vliegend tapijt. Een futuristisch tapijt van goudkleurige lamellen van metaal en glas dat, zo lijkt het, net is geland op een van de statige binnenplaatsen van het Louvre.

Het Département des Arts de l'Islam, een creatie van de Franse architect Rudy Ricciotti en de Italiaan Mario Bellini, bestaat uit twee verdiepingen. Het grootste deel van de 3000 vierkante meter ligt ondergronds, omdat voor het meest bezochte museum in de wereld graven de enige manier is om uit te breiden.

Oud-president Jacques Chirac (1995-2007), die ook de primitieve kunst uit Afrika, Azië, Amazonië en Oceanië een eigen museum bezorgde, nam het initiatief voor het project. De kosten, honderd miljoen euro, zijn voor het eerst voor meer dan de helft opgebracht door mecenassen en sponsors. Chiracs opvolger Nicolas Sarkozy legde de eerste steen, François Hollande verrichtte vorige week de opening.

De collectie, die de oude verzameling van het Louvre verenigt met die van het museum voor decoratieve kunst, bestaat uit een paar duizend objecten uit bijna veertien eeuwen, afkomstig van drie continenten. Dat is erg veel. Vooral als het gaat om keramiek, glaswerk, wandtegels, mozaïeken, wapens en gebruiksvoorwerpen die de westerse bezoeker moeilijk in tijd en ruimte kan plaatsen. Daarbij dragen het bekende taboe op het afbeelden van Gods schepping en het vrijwel ontbreken van schilder- en beeldhouwkunst niet bij aan de toegankelijkheid van het geheel.

Maar met een vloeiende presentatie in twee ruimten, in plaats van een opeenvolging van zalen, is alles gedaan om de bezoeker niet te ontmoedigen. Als vanzelf wordt hij gewezen op de verrassende finesse van veel werken. Zoals die veertiende-eeuwse deuren uit Caïro die iedereen wel thuis zou willen hebben, of het doosje van ivoor dat een kalief in Córdoba cadeau deed aan zijn jongste zoon.

Met het Département des Arts de l'Islam benadrukt het Louvre dat het een 'universeel museum' wil zijn. Maar het is ook nadrukkelijk een politiek gebaar. Hollande sprak bij de opening vorige week veel gloedvolle woorden over de dialoog tussen culturen en de diversiteit van de islamitische wereld, waar het westen veel aan te danken heeft.

Vervolgens bracht Hollande de 'rijkdom, de levendigheid en de tolerantie van de oude islamitische beschavingen', de 'verlichte islam' kortom, in stelling tegen de 'fanatici die nu pretenderen in de naam van de islam te spreken'.

Directeur van de afdeling, Sophie Makariou, beaamt dat haar werk een politieke dimensie heeft. "Het is inderdaad ook mijn taak om djihadisten of salafisten niet het aanzien te laten bepalen van de islamitische beschaving."

Makariou wil de verscheidenheid laten zien van kunst uit de islamitische wereld. "Dat schrijven we met een hoofdletter omdat het niet alleen gaat om een religie maar om beschavingen. Als bezoekers zich bewust worden van die enorme rijkdom van de islamitische cultuur van Spanje tot India, dan zijn wij geslaagd."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden