Loten Postcode Loterij straks in winkels en op internet

amsterdam –- De Postcode Loterij wil nog dit jaar loten slijten door losse verkoop via detailhandel en internet. De directie van de Goede Doelen-holding ziet dit als middel tegen de verwachte verkoopdaling van loten.

De huidige kansspelvergunning van de Postcode Loterij staat losse verkoop niet toe. De directie van Novamedia, dat de Goede Doelen-holding bestiert, verwacht dat het verkrijgen van die vergunning enkele maanden in beslag neemt.

Financieel directeur Ruud Esser zegt dat het moeilijk is om nieuwe deelnemers te werven. „Consumenten laten zich minder snel binden.”

Boudewijn Poelmann, hoofd van de directie van Novamedia, verwacht dat de omzetstijging van het afgelopen jaar niet doorzet. „Van mijn werk bij Novib weet ik dat ongeveer een jaar na het uitbreken van een crisis de donaties minder worden. Losse verkoop is daartegen niet hét middel, maar het vormt een mooie derde factor naast de werving van vaste deelnemers via internet en de post.” De directie zegt te denken aan Albert Heijn en boekwinkelketen Ako als verkooppunten.

De opbrengst van de Goede Doelen-holding, waaronder de Nationale Postcode Loterij, de Sponsor Bingo Loterij en de Bankgiro Loterij vallen, steeg vorig jaar met 10 procent ten opzichte van 2007. Die stijging komt door twee prijsverhogingen. Een lot voor de Postcode Loterij steeg in een jaar tijd van 8,50 naar 9,75 euro, bijna 15 procent. Volgens Poelmann heeft dat niets te maken met de crisis: „Dat moet je al maanden vooraf aanvragen. Toen zagen wij de huidige economische situatie echt nog niet aankomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden