'Losse routeplanner alleen voor particuliere chauffeur'

Het TomTom navigatiesysteem is door zijn draagbaarheid vooral in trek bij particulieren. Voor de leasemarkt is het systeem minder interessant, luiden veel reacties.

,,Een navigatiesysteem heeft grote voordelen voor de ondernemer en voor de werknemer'', zegt topman P. Verkuyl van de grote autoleasemaatschappij Leaseplan Nederland. ,,Minder vertraging, korte reistijd, minder ergernis door files'', somt hij op. ,,Voor ondernemers is het evident dat de aanschaf zich snel terugbetaalt. Lease-auto's worden dus massaal met een navigatiesysteem uitgerust.''

Maar een TomTom plaatst Leaseplan niet, zegt Verkuyl. ,,Het is een los apparaat en hoort als zodanig niet bij de auto. We hebben wel tijdelijk een samenwerking met TomTom gehad. Mensen die een lease-auto uitzochten zonder ingebouwd navigatiesysteem, konden er een TomTom bij kopen.'' De meeste voor het leasen geschikte auto's hebben echter al een ingebouwd systeem. ,,Nu nog meestal als optie, maar soms ook standaard.''

Omdat de TomTom niet hoeft te worden ingebouwd, is het apparaatje voor particulieren juist wel een interessante aanschaf. Bij de vestiging van Halfords in Nijmegen vliegen de navigatiesystemen in elk geval de deur uit, zegt bedrijfsleider Leonard Gresnich. ,,De meest basic versie, de TomTom GO 300, verkoopt het beste.'' De TomToms lopen goed, omdat ze draagbaar zijn en simpel in het gebruik, denkt Gresnich. Ook de schappelijke prijs, 499 euro voor een simpel model, speelt volgens hem een rol. Alleen de TomTom op de mobiele telefoon loopt niet zo goed. ,,Het display is te klein, dus dat is niet zo handig in de auto. Het is alleen interessant voor mensen die maar heel af en toe een navigatiesysteem nodig hebben.''

Nu het vakantieseizoen voor de deur staat, neemt de belangstelling voor de navigatiecomputertjes alleen maar toe, zegt Gresnich. ,,Op de TomTom Go 300 kun je bijvoorbeeld ook een wegenkaart van Frankrijk zetten. Zo hoef je tijdens je vakantie niet te turen op een landkaart. Dat scheelt veel stress.'' En het is veiliger: 40 procent van de ongelukken gebeurt volgens hem doordat de bestuurder bezig is de weg te zoeken.

Volgens woordvoerster Irene Bloemink van 3VO echter draagt een navigatiesysteem als de TomTom niet per definitie bij aan de verkeersveiligheid. ,,Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar dat hangt helemaal af van het gebruik.'' Als de gebruiker alle gegevens invoert voordat hij van huis gaat, zodat hij het apparaat alleen maar aan hoeft te zetten en de instructies hoeft te volgen, is er niets aan de hand. Maar, zegt Bloemink, ,,Als je tijdens het rijden nog van alles moet intoetsen, ben je even onveilig bezig als wanneer je met een stratenboek op schoot achter het stuur zit.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden