Loonstrook drijft consument naar prijsbreker

AMSTERDAM - Dat het leven duurder wordt is een waarheid als een koe, maar het is dit jaar wel heel erg waar. De ziektekostenpremie stijgt fors, evenals de pensioenpremie. Het inkomen groeit echter niet navenant mee. Wat doe je dan met je dagelijkse boodschappen? Je let meer op aanbiedingen, je koopt minder royaal in, of je gaat wat vaker naar een goedkope supermarkt. De schroom om met een schreeuwerige tas van een prijsvechter over straat te gaan is overwonnen. Kortom, Albert Heijn is uit en Aldi is in.

,,Die trend is zeker waarneembaar. Men gaat minder vaak naar Albert Heijn en wat vaker naar Aldi'', zegt directeur André Doffer van het marktonderzoeksbureau MarketResponse. Dat bureau deed recent onderzoek naar het koopgedrag van de consument in de supermarkt. ,,In deze tijden van economische neergang geeft meer dan de helft van de consumenten aan dat ze gaan bezuinigen op de dagelijkse boodschappen. Dat geldt ook voor de hogere inkomens. En hier doet een uitgesproken prijsvechter als Aldi goede zaken. Het aantal mensen dat Albert Heijn als voornaamste supermarkt aanhoudt daalt, het aantal mensen dat Aldi als voornaamste leverancier van levensmiddelen ziet stijgt, en heel aanzienlijk. Aldi is al jaren aan het stijgen, daar verbaasde niemand zich meer over. Maar steeds met een paar tienden, soms een heel procent. Dit jaar is de stijging met bijna vijf procent echt opmerkelijk. Het gaat veel harder dan verwacht.''

Albert Heijn verliest ook terrein bij de consument die het beschouwt als tweede -op één na belangrijkste- supermarkt voor de dagelijkse boodschappen. ,,Aldi wint ook hier terrein. Opvallend is verder dat steeds meer AH-klanten bij de Aldi komen. Andersom is ook waar, zij het iets minder omvangrijk.''

Aldi laat vaker zien dat het zonder grote merken goede producten biedt. ,,Hun gerookte zalm, hun olijfolie, rode wijn, chocola, die is goed en heel goedkoop. Mensen onthouden dat en komen terug. Hierdoor raakt Aldi meer en meer geaccepteerd. Daarnaast is het ook een beetje cult om bij hen te kopen. Ik voorzie echt een doorbraak van de prijsvechters.''

Volgens Doffer zal AH moeten reageren. ,,Ze vallen terug, dat moeten ze merken. Meer acties is het antwoord. Dat zie je ook al. Eigenlijk al na de zomer constateerden we dat AH zijn acties opvoert. Vooral in de diepte. Voorheen boden ze 3 halen 2 betalen aan. Dat werd soms: de 2de voor de halve prijs. Nu is het 2 halen 1 betalen, toch een aanzienlijk scherpere aanbieding.''

Ook voedingsmiddelenfabrikanten als Unilever zien met lede ogen de opkomst van de prijsvechter aan. Die verkopen namelijk niet de door hun gekoesterde A-merken. ,,Klopt. Die zijn dan ook met supermarktconcerns als Albert Heijn en Laurus om de tafel gaan zitten. Zij doen gewoon mee aan acties als 2 halen 1 betalen. Dat betaalt AH echt niet alleen uit eigen zak.''

Directeur Joop Holla van het onderzoeksbureau GfK ziet wel de opkomst van de prijsvechters, maar is minder stellig in het verlies van AH. ,,Wij rapporteren op basis van kassabonnen. AH blijft dan min of meer op peil. Er is een trend naar gemak. AH heeft een breed kwaliteitsassortiment en is de top in gemaksvoeding. Aldi is hiertoe niet in staat. Ik zie wel dat prijs steeds belangrijker wordt ten opzichte van service. Dat is een trend in heel Europa. Meer acties moeten AH bij de les houden.''

,,De kassabon van AH blijft wel op peil, maar op hun kernactiviteit -voeding- lopen ze terug. Dat wordt verhuld door acties met non-food als computers, pannen- en messensets'', reageert Doffer van MarketResponse. ,,De daling bij AH is substantieel. Het wordt tijd voor 'Tom Poes verzin een list'. Op gebied van gemaksvoeding en kant-en-klaar-voeding zijn ze goed. Daar zullen hun omzetten wel groeien. Maar op het totale boodschappenpakket wordt het moeilijk voor ze. Ze krijgen er een helse klus aan om dat op peil te houden.''

Albert Heijn erkent dat prijs in de ogen van de consument steeds belangrijker wordt. ,,Daar gaan we iets aan doen'', zegt een woordvoerster. Hoe AH op de opkomst van Aldi gaat reageren wil ze niet zeggen. ,,Er wordt binnen de top over gesproken. ,,We gaan in ieder geval onze acties opvoeren, meer de diepte in, zoals 2 halen 1 betalen. En verder wijzen we de klant erop dat we gevarieerde prijzen hanteren: voor de A-merken, de huismerken en de Euroshopper.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden