Loodzwaar en peperduur zijn ze. Koffers van Louis Vuitton hebben geen wieltjes, maar verkopen goed.

Luxemerk Louis Vuitton bestaat 150 jaar. In zijn winkelslijkt de tijd even stilgezet. Antieke hutkoffers en tassen uit het museum staan gebroederlijk naast de nieuwste modellen. Die oude exemplaren weerspiegelen prachtig de behoeften van weleer.

Toen wemelde het van de nouveaux riches die er alles aan deden om hun vers verworven status te etaleren. Ze reisden veel, ook overzee, en hun personeel sjouwde met koffers vol kleding, serviesgoed en flessen wijn. De spullen werden met netten aan boord gehesen en daarbij brak geregeld een kabel zodat de koffers een forse smak maakten. Volgens Marcel Thornton, 'supervisor koffers en tassen' van Louis Vuitton in Londen, waren de koffers van zijn firma prima bestand tegen zo'n val. ,,In vroege advertenties legde het bedrijf meteen al de nadruk op kwaliteit, constructie en luxe.”

En dat doen ze nu nog steeds. Glad gepolijste fotomodellen (onder anderen popster Jennifer Lopez) in Louis Vuitton-kleding proberen onze hebberigheid op te wekken voor DE tas (vanaf 180 euro). Die is uitsluitend verkrijgbaar in één van de ruim 300 exclusieve winkels.

De eerste koffers van Vuitton ogen ronduit saai. Toch wonnen ze daarmee een medaille op de Wereldtentoonstelling want het waterdichte canvas, het zware koperbeslag en de praktische, platte in plaats van bolle, bovenkant waren toen zeer vernieuwend. Ze werden meteen gekopieerd. Om zich te onderscheiden bedacht Vuitton steeds nieuwe dessins. Via strepen en een dambordmotief verscheen in 1896 het nu overbekende, en wederom veel gekopieerde, bruinbeige monogram LV als huissymbool op koffers en tassen.

Naast de constante stroom nieuwe modellen en dessins blijven ook de vroegere stuks leverbaar. Zo'n bestelling duurt ongeveer tien maanden. Elke koffer wordt met de hand gemaakt in het eigen atelier in Frankrijk. Dat verklaart voor een deel de prijs. Afhankelijk van formaat en model kost zo'n koffer enkele duizenden euro's; het prijskaartje kan echter oplopen tot een slordige 65 000 euro.

Het exclusieve zit niet alleen in de prijs, maar ook in het daarbij behorende statusverhogende vertoon dat riekt naar voorbije tijden. Zo weegt een kleine koffer (leeg) 35 kilo, een grote 60. Ze hebben geen wieltjes en er zijn twee personen nodig om 'm te verplaatsen. Chic ten top. En wat te denken van een koffer voor dertig paar (!) herenschoenen en kousen (ca. 3500 euro) of een hoedenkoffer (ca. 2000 euro): wie gaat daar vandaag mee op pad?

In het bestelboek staat zelfs een koffer voor duizend sigaren. Deze uit de kluiten gewassen sigarendoos heeft verschillende laatjes waarin de bolknakken of cigarillo's op kleur en smaak liggen te komen. Door de lades telkens een treetje te laten opschuiven komen de rookklare stukken vanzelf bovenin en heb je overal je favoriete rokertje bij de hand. Ook koffers voor muziekinstrumenten, de hond, een picknick, of met een uitklapbaar schrijftafeltje zijn te bestellen. Favoriet blijkt de in 1932 ontworpen tas waarin vijf flessen champagne tegelijk kunnen worden vervoerd. In Nederland zitten we daar kennelijk niet om te springen, want die verkoopt hier niet zo goed.

De anderhalf jaar geleden geopende Amsterdamse vestiging moet het vooral hebben van de 'gewone' koffers en van accessoires zoals riemen, horloges en juwelen. In ons land is de klantenkring voor speciale bestellingen nog in opbouw, maar in Londen is men daar al jaren op ingespeeld. Marcel Thornton: ,,Onlangs kwam er een klant uit Saoedi-Arabië die een tas voor zijn zilveren waterpijp wenste. Die hebben we in overleg ontworpen en laten maken.”

Inmiddels bestiert de vijfde generatie Vuitton het bedrijf. Louis Vuitton mikte vanaf het begin op de nieuwe rijken en doet dat nog steeds. De producten verenigen traditie, ambacht, kwaliteit en status. Jammer voor de moderne reiziger dat vliegvelden erom bekendstaan vooral luxebagage kwijt te raken. Er zit dus niets anders op dan de LV-koffer thuis te laten en op reis te gaan met een verguisde imitatie. Met wieltjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden