Lonkend naar het snelle geld

The Counselor

Regie: Ridley Scott. Met Michael Fassbender, Cameron Diaz, Javier Bardem, Brad Pitt en Penélope Cruz.

***

'The Counselor' leunt op het samenspel van twee veteranen in film en literatuur: de Britse Hollywoodregisseur Ridley Scott (75) en de Amerikaanse schrijver Cormac McCarthy (80). Knap is hoe de twee oudgedienden de scheidslijn tussen advocatuur en criminaliteit laten vervagen, door een jonge, snelle advocaat een enkele misstap te laten begaan. In de wereld van de drugskartels heeft dat verstrekkende gevolgen. Je ziet het aan Michael Fassbender. De tragiek is van zijn gezicht af te lezen, terwijl hij de zoveelste memorabele rol speelt.

Dit is een advocaat die zich laat verleiden door het zonnige leven van de georganiseerde misdaad. De strakke villa's. De relaxte bikinifeestjes.

De 'counselor' is het soort man dat zijn vriendin (Penélope Cruz) een huwelijksaanzoek doet in een duur restaurant, met een diamant in zijn binnenzak. Hij is gevoelig voor het warme onthaal van de nachtclubeigenaar, een clowneske rol van Javier Bardem. Die was vijf jaar geleden ook al te zien in de Oscarwinnende McCarthy-verfilming van de Coen Brothers, het gewelddadige 'No Country for Old Men'.

Wat de incarnatie van het kwaad betreft, die is dit keer niet Bardem gegund, maar Cameron Diaz, die met listig gekrulde lippen eindelijk iets anders laat zien dan een komische stoethaspel. Lustig wentelt ze zich in de rol van de psychopaat, de rug getatoeëerd met de vlekken van een jachtluipaard. Maar hoe het ensemble ook zijn best doet - zie Brad Pitt in cowboykostuum - Michael Fassbender blijft boven iedereen uittorenen als de man die lonkend naar het snelle geld de controle over zijn leven verliest. Het is een tragedie, geworteld in de moderne tijd.

Maar eerlijk is eerlijk, Fassbender is beter dan de thriller waarin hij verzeild raakt. De tekening van het decadente misdaadmilieu door de oude Ridley Scott - we denken even terug aan zijn kroonjuwelen 'Thelma & Louise' en 'Blade Runner' - is vaak potsierlijk, met Diaz die zichzelf bevredigt bovenop een gele Ferrari.

Het grimmige, nihilistische slot laat je vervolgens echter beduusd achter.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden