Loepzuiver gezongen schreeuw om vrijheid van bijzondere klasse

Uitzending vanavond op Nederland 3 vanaf 20 uur.

Dat concert maakte deze prijsuitreiking bijzonder. Korte toespraken van juryvoorzitter Rob Edwards en minister Ritzen en een kort dankwoord van Gardiner, maar verder stond de avond in het teken van de muziek. Gardiner had zijn Monteverdi Choir en zijn twee orkesten, de English Baroque Soloists (EBS) en het Orchestre Révolutionnaire et Romantique (ORR) mee naar Utrecht gebracht om een zo divers mogelijk programma te presenteren.

Met de EBS maakte Gardiner de inmiddels al legendarische opnames van de zeven grote Mozart-opera's (directe aanleiding tot deze uitzonderlijke Edison) en met het ORR is Gardiner verwikkeld in de muziek van Beethoven, Berlioz, Schumann, maar ook in die van Verdi. Diens Requiem werd al vastgelegd en in de nabije toekomst staat Gardiner met het ORR in de Scala van Milaan voor Verdi's 'Falstaff'. Deze veelzijdigheid werd mooi verklankt tijdens het concert.

Geopend werd met Hündels anthem 'Zadok the priest'. Gesneden koek voor zangers en musici, die de prachtige climax met grote helderheid en discipline uitvoerden.

Daarna volgde een soort koor-suite uit 'Hyppolyte et Aricie' van Rameau, een componist van wie Gardiner vooral in de jaren '70 en '80 veel muziek uitvoerde. De Franse taal vormde geen enkel probleem voor de geweldige zangers van het Monteverdi Choir.

Dat bleek eveneens uit de subliem uitgevoerde a cappella koorcantate 'Figure Humaine' van Francis Poulenc. De haast vibratoloze, loepzuivere stemmen waren ook in deze muziek een absolute aanwinst. Op de stratosferische topnoot aan het slot na, was deze schreeuw om vrijheid (Poulenc componeerde het stuk in 1943) van bijzondere klasse.

Schumanns vierde symfonie ging in de eerste versie. Het ORR musiceerde met revolutionair elan. De verdediging voor Schumanns vaak bekritiseerde vorm van deze symfonie was optimaal.

Gardiner en het ORR gaan zich de komende tijd bezig houden met Schumanns muziek en zoals altijd zal dat weer enkele bijzondere cd-opnamen opleveren. Na de uitreiking van het beeldje vormde het Gloria uit Beethovens Missa Solemnis een passend slot.

Fuga-brij

Met uitvoeringen en een cd-opname heeft Gardiner reeds bewezen dat zijn visie op dit stuk en de uitvoering daarvan door zijn musici uniek is. Geweldig hoe hij in de schier ondoordringbare fuga-brij toch nog een simpel hobo-motiefje naar boven kan halen. Weergaloos.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden