Lodewijk XIV is eigenlijk een heel gewone man

The King's Gardens

Regie: Alan Rickman. Met Kate Winslet, Matthias Schoenaerts, Alan Rickman.

***

Aan het begin van 'The King's Gardens' babbelt Alan Rickman in zijn bijrol als Lodewijk de Veertiende gezellig met zijn vrouw en kinderen. Hij klinkt niet als een zeventiende-eeuwse zonnekoning, maar gewoon, net als wij. Als hij de kinderen vervolgens voordoet hoe je als koning pompeus en geaffecteerd hoort te spreken, is het helemaal duidelijk: dat zonnekoning-gedrag is maar een rol. Hij acteert het. Eigenlijk is hij een heel moderne man.

Daardoor lijkt het alsof we naar Alan Rickman zelf kijken, die laat zien dat hij best zo'n zeventiende-eeuwse vorst kan spelen, maar eigenlijk gewoon Alan Rickman is.

Zo haalt Rickman, die ook regisseert, al in de openingsscène zijn kostuumdrama onderuit. Ook de rest van de film heeft opvallend moderne dialogen en omgangsvormen en voelt nooit echt zeventiende-eeuws. Het is allemaal maar een spelletje, een toneelstukje, een doen-alsof.

Ook hoofdrolspelers Matthias Schoenaerts, als de Franse hofhovenier André Le Nôtre, en Kate Winslet, als de fictieve Sabine De Barra die hem moet helpen de tuinen van Versailles te ontwerpen, acteren voornamelijk in dat hedendaagse register.

Dat kun je jammer vinden. Tegelijkertijd schuilt in dat gebrek aan vormelijkheid en protserigheid ook de charme van de film. Want natuurlijk gaat De Barra, een vrouw van eenvoudiger komaf, ten onder in het labyrint van onbegrepen mores, gevestigde belangen en roddelende hofdames? Nou, nee dus. Nauwelijks. De meesten zijn eigenlijk heel aardig tegen d'r. En die man die haar dreigend bespiedt? Blijkt een prima vent, die voor haar wil komen werken.

En dus houden we een liefdesdrama over.

Le Nôtre en De Barra moeten respectievelijk een jaloerse echtgenote en een verzwegen gezinstrauma overwinnen en vinden elkaar in het tuinieren. Liever dan het zwelgen in overdaad en opulentie, filmt Rickman het wroeten in de modder. Met stevige kleding, kapsels zonder conditioner en een koninklijke koets die zichtbaar vaker is gebruikt.

Het is alsof Rickman liever geen kostuumdrama wilde maken. Of: een kostuumdrama voor mensen die niet van kostuumdrama's houden. En dat is heel aardig gelukt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden