Literaire tijdschriften kiezen voor zichtbaarheid en aantrekkingskracht

Beeld Das Magazin

Het Letterenfonds maakte gisteren bekend welke vier literaire tijdschriften elk een bijdrage van 25.000 euro zullen ontvangen. Hoe gaan de papieren nummers dit geld inzetten om in het digitale tijdperk voor talentvolle auteurs een podium aan te blijven bieden?

Door de bezuinigingen op cultuur is het voortbestaan van veel literaire tijdschriften onder druk komen te staan. Het Letterenfonds en Cultuurfonds hebben daarom, mede na aanleiding van Arnon Grunbers column in de Volkskrant, 100.000 euro beschikbaar gesteld. De vier winnaars van de georganiseerde 'subsidiewedstrijd' (Hollands Maandblad, Das Magazin, Terras en Liter) zijn van plan om zich verder te ontwikkelen als digitaal platform. Hoe gaan zij met tekst, met literatuur succesvol een vertaalslag maken in de vorm van beeld, geluid en film?

'Papier biedt allerlei kansen die je online niet hebt'
Een ambitieus project is het in 2011 opgerichte Das Magazin. De redactie wil de subsidie inzetten om het huidige beleid voort te zetten en nieuwe projecten op te zetten. In maart komt een nieuwe website online met onder andere literair nieuws uit het buitenland. Ook blijft Das Magazin leesavonden in De Rode Hoed (Amsterdam) organiseren waarbij in het verleden onder meer Rob Wijnberg en Hugo Borst een boek bespraken.

'We hebben een a-typisch publiek voor een literair tijschrift', stelt Van der Meer, mede-hoofdredacteur van Das Magazin. 'De helft van onze lezers is jonger dan 32 jaar.' Hij vindt het vanzelfsprekend om naast tekst ook beeld te maken voor deze lezers, net als bij een krantenbericht. Vandaar dat Das Magazin rijk geïllustreerd is, in tegenstelling tot veel andere literaire tijdschriften. De mogelijkheden voor een aantrekkelijk tijdschrift nemen met de nieuwe website nog eens toe. De redactie blijft echter wel inzetten op de papieren editie. 'Papier biedt allerlei kansen die je online niet hebt.'

Mind mapping
Hollands Maandblad, dat via uitgeverij Nieuw Amsterdam verschijnt, blijft ook op papier verschijnen. Het tijdschrift is echter niet blind voor de mogelijkheden op het internet en stelt in te gaan zetten op 'digitale middelen', onder andere via een Etalage app om potentiële lezers te trekken. Met de digitale ontwikkeling is de redactie tot nu toe erg voorzichtig geweest. Zo heeft Hollands Maandblad op dit moment geen Twitter. In plaats van de gebruikelijke pagina die je moet 'liken', is het literaire tijdschrift op Facebook alleen als 'vriend' toe te voegen.

Ook de derde subsidiewinnaar Terras wil de website uitbreiden en verbeteren. Bovendien is het van plan om, in navolging van Das Magazin, publieksactiviteiten te organiseren. Literair tijdschrift Liter wil met zijn subsidie eveneens 'plannen op het gebied van digitalisering' realiseren. Daarnaast gaat het 'mind mapping' van literaire teksten introduceren. Hierbij wordt 'in een 'wolk' gelinkt aan andere teksten en beelden.'

Het idee dat digitale middelen onmisbaar zijn is dus doorgedrongen bij de literaire tijdschriften. De leidende principes achter hun plannen lijken dan ook meer 'zichtbaarheid' en 'aantrekkingskracht' te zijn. Op die manier moet en kan een groter publiek worden bereikt - zoals het succes van Das Magazin goed aantoont.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden