Lippenvet tegen huiselijk geweld

De Body Shop houdt ieder jaar een pr-campagne tegen huiselijk geweld. In Nederland profiteert een opvanghuis voor de slachtoffers daarvan.

Khadija (22) kan voorlopig niet naar huis. Toen haar vader erachter kwam dat ze een vriend had, heeft hij zijn dochter in elkaar geslagen en haar op de grond gelegd om te controleren of ze nog maagd was. „Gelukkig begreep mijn familie niet hoe je dat kunt zien. Anders had ik het misschien niet overleefd.” Khadija (niet haar echte naam ) vluchtte en meldde zich met haar vriend bij de politie. Nu zit ze in het opvanghuis van Fier Fryslân dat meisjes opvangt die slachtoffer zijn van eergerelateerd geweld, vrouwenhandel en gedwongen prostitutie.

Ze doet haar verhaal in het hoofdkantoor van de Body Shop in Almere, de wereldwijde cosmeticaketen. De Body Shop profileert zich, onder meer via een jaarlijkse pr-campagne tegen huiselijk geweld, als maatschappelijk betrokken bedrijf. In 35 landen zijn verscheidene projecten uitgekozen die profiteren van de opbrengst van speciaal uitgebracht lippenvet. De opbrengst in Nederland komt ten goede aan Fier Fryslân.

Khadija’s publiek bestaat uit bedrijfsleidsters. Nadat ze even diep heeft ademgehaald, gaat ze verder. „Ik heb nog wel contact met mijn ouders gehad. Ik mag alleen thuiskomen als ik trouw met een partner van hun keuze.” De geboren en getogen Nederlandse vrouw van Marokkaanse komaf valt in de categorie slachtoffer van eergerelateerd geweld. „Mijn jongere zusje heeft mij gebeld: hoe durf je weg te gaan, nu krijg ik alle klappen. Ik hoop maar dat het meevalt voor haar.”

Haar toekomst ziet ze voorlopig in Leeuwarden, ver van de Randstad waar ’iedereen iedereen kent’ en broers, neven, ooms en tantes op straat naar haar uitkijken. Dat ze net zwanger is, maakt het niet eenvoudiger. Haar verkering is inmiddels uit, hoewel ze nog goede vrienden zijn. „Hij heeft me gesteund. Maar de liefde was niet bestand tegen zoveel druk.”

Vier maanden zit ze nu in Asja, de afdeling voor meisjes op de vlucht voor hun familie. Omdat ze al een opleiding heeft afgerond, kon ze aan de slag in de crèche van het aangrenzende blijf-van-mijn-lijfhuis dat ook onder Fier Fryslân valt.

De hulpverleners willen met het Body Shop-geld bereiken dat meisjes meer mensen leren kennen. Anke van Dijke van Fier Fryslân: „Veel meisjes hebben alle vriendschappen en contact met familie verbroken, of hebben een verleden in de prostitutie. Ze gaan alleen om met lotgenoten en met hulpverleners. We denken dat het goed is als zij hun netwerk voorzichtig uitbreiden, door ze een eigen ’vriendin’ toe te wijzen.”

Die leeftijdsgenoten wil Van Dijk gaan werven onder studenten. „Dat kan ze ook helpen op eigen benen te staan; foute mannen hebben een neus voor deze vaak getraumatiseerde meiden die er alleen voor staan.”

Dat de Body Shop deze actie houdt is niet alleen leuk vanwege het geld, vindt Van Dijke. „De Body Shop heeft een frisse, moderne uitstraling, het haalt het thema geweld tegen vrouwen, van je moeten verstoppen, uit de taboesfeer. Onze meiden zijn slachtoffers, maar ook gewoon jonge vrouwen met wie je kunt lachen.”

Khadija: „Ik ken maar weinig mensen in Leeuwarden. Maar ook binnen de opvang zou het helpen om even niet met problemen bezig te zijn. Weer iemand ontmoeten met een hele andere kijk op het leven zou ik leuk vinden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden