Linda de superster weet hoe ze een film verkoopt

De Gooische Vrouwen hebben na vijf tv-seizoenen een bioscoopklucht gemaakt die op Internationale Vrouwendag in première gaat. Belangrijkste verworvenheid van de dames: ze grappen zelf over hun borsten en billen. Wedden dat De Mol en vriendinnen volle zalen gaan trekken?

Linda de Mol is in de filmversie van 'Gooische vrouwen' net als in de gelijknamige tv-serie, een hooggehakte blondine met getuite lippen die als echtgenote van een bekende Amsterdamse volkszanger in een villa in 't Gooi woont. Cheryls dagen zijn gevuld met verjaardagen en bruiloften.

Met haar villa-vriendinnen Claire, Anouk en Roelien slaat ze zich bovendien door een reeks relatieperikelen. Manlief is een notoire vreemdganger. Zelfs op een ouderavond op school betrapt ze hem met z'n broek op z'n knieën. Of, zoals Beppie Melissen het als Tante Cor even later op z'n plat Amsterdams zegt: 'Is dat die sloerie die jou moes pijpe in de poppehoek?'

'Gooische Vrouwen' gaat vooral over nieuw geld in bosrijk Blaricum. Hypotheek: circa 2,9 miljoen euro. 's Ochtends een sessie bij de psychotherapeut. 's Middags op een drafje naar de plastisch chirurg. Tussendoor iets met gecaramelliseerde foie gras, eendenlever. Misschien wel juist omdat het hartstikke fout is.

Linda de Mol (46) weet waarover ze het heeft. Ze woont zelf in een witte villa in 't Gooi. Haar broer John de Mol zette in 1994 met Joop van den Ende het bedrijf Endemol op. Broer produceerde zowel de tv-serie als de bioscoopfilm.

Zelf is Linda sinds haar twaalfde op televisie. Momenteel speelt ze met Jeroen van Koningsbrugge in de RTL-comedyserie 'Iedereen is gek op Jack'. De tweede aflevering trok afgelopen zaterdag ruim twee miljoen kijkers.

In de kiosk ligt nummer 79 van de glossy Linda., met op de cover De Mol, Susan Visser, Tjitske Reidinga en Lies Visschedijk, ofwel de vier hoofdrolspeelsters van 'Gooische Vrouwen'. De rode-loper-première is vanavond in het DeLaMar Theater van Joop van den Ende, de uitvinder van dit slimme zakenmodel.

De tv-ster als ultieme promotor van de filmster. Linda de Mol doet dat waarschijnlijk het meest uitgekiend, maar ze is niet de enige.

Ook tv-ster Paul de Leeuw komt volgende maand met een nieuwe bioscoopfilm: 'Alle Tijd', het regiedebuut van casting-director Job Gosschalk. De Leeuw heeft de productie alvast aangeprezen in zijn eigen 'MaDiWoDoVrijdag Show'.

Het was in 1995 Joop van den Ende die Paul de Leeuw stimuleerde om zijn eerste bioscoopfilm te maken. De Leeuw had groot succes geboekt als cabaretier en tv-ster met de creaties Bob en Annie de Rooy. Het was de bedoeling de sfeer van de deels geïmproviseerde tv-shows over te hevelen naar een avondvullende komedie. Over het resultaat viel te twisten, maar door De Leeuws populariteit en de enorme publiciteitscampagne stroomde het publiek toe. 'Filmpje!', geproduceerd door Joop van den Ende, werd een commercieel succes.

Van den Ende was ook betrokken bij het bioscoopdebuut van tv-ster André van Duin, dertig jaar geleden. Die Van Duin-film lag niet heel erg voor de hand. Films met cabaretiers Toon Hermans en Wim Sonneveld waren in 1959 en 1973 allebei uitgelopen op fiasco's. Dus probeerde Van den Ende het eerst met een compilatie van revuesketches die midden jaren zeventig onder de naam 'André van Duins Pretfilm' in de bioscoop verscheen. Hij werd een hit.

De pretfilm betekende ruim baan voor 'Ik ben Joep Meloen' (1981), de eerste echt succesvolle speelfilm met een populaire komiek in de hoofdrol. Nog geen jaar later produceerde Van den Ende 'De Boezemvriend' (1982) waarin Van Duin werd gekoppeld aan Vanessa, de discozangeres met het opvallende decolleté.

Zakelijk succes drijft vaak op eenvoudig vermaak. Het thema borstomvang was door Tatjana al een van de grote attracties van 'Flodder', de mediafranchise van Dick Maas, bestaande uit drie bioscoopfilms (1986-1995) en een aansluitende, 62-delige tv-serie (1993-1998) over een asociale familie die als experiment in een villawijk werd geplaatst.

Nederland is dol op de villawijk-komedie, zo bewijst na 'Flodder' ook 'Gooische Vrouwen'. Misschien is het wel extra leuk om te zien hoe mensen met poen in de penarie zitten. 'Gooische Vrouwen' concentreert zich daarbij, naar voorbeeld van Amerikaanse series als 'Desperate Housewives' en 'Sex and the City', op het wel en wee van de hedendaagse vrouw. De hilarisch milieubewuste Roelien ketent zich vast aan een tweehonderd jaar oude boom die op de kaplijst staat. En ach, als het allemaal te veel wordt, gaan de vriendinnen op zelfverwezenlijkingscursus. De grootste troost? Shoppen in Parijs.

En ook hier zien we de obsessie met borsten en billen terug. Na Vanessa en Tatjana hebben we Linda als ultieme 'boezemvriendin'. In de film zijn haar borsten gaan hangen en krijgt Cheryl van haar Martin als verjaardagscadeau een borstvergroting. Het is een gevecht tegen de tijd, dat blijkbaar niet ver af staat van de werkelijkheid. In een interview met het vrouwenblad Libelle vertelt Linda deze week: 'Ik heb mijn oren laten doen, ik heb een beugel gehad, mijn ogen zijn gelaserd en gelift en ik laat mijn rimpels wel eens weghalen'.

Je stelt je voor dat ze er stralend bij lacht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden