Limburgse dagbladen ook in Vlaamse handen

Mediahuis | Opnieuw zien Belgen heil in Nederlandse papieren kranten. Ook voor de digitale toekomst.

Wat zien die Belgen toch in Nederlandse media? Gisteren nam het Vlaamse Mediahuis de grootste regionale krant van Nederland over; de krantencombinatie De Limburger/ Limburgs Dagblad. Mediahuis was al eigenaar van NRC, terwijl de landelijke dagbladen Trouw, de Volkskrant en AD in handen zijn van de Belgische uitgever de Persgroep.

Frank Jaspers, woordvoerder van Mediahuis, kan zich voorstellen dat Nederlanders zich afvragen waarom Belgen zoveel interesse hebben in Nederlandse kranten. Het antwoord is schaalvergroting. Natuurlijk speelt ook de taal een rol, zegt Jaspers, die ondanks dalende oplagecijfers zegt te geloven in papieren kranten.

"Maar we kunnen niet om digitaal heen. Dat kost veel geld. De concurrentie komt niet alleen van andere kranten, maar ook van kapitaalkrachtige en internationaal actieve technologieconcerns als Google en Facebook. Als je klein blijft, red je het niet. Daarom zoeken we naar schaalvergroting met meer kranten, radio- en televisiestations. Dan kunnen we onze investeringen spreiden, ook internationaal."

Gert Ysebaert, de topman van Mediahuis, benadrukt in een verklaring eveneens het belang van digitale vernieuwing. Volgens hem moeten krantenredacties zich niet beperken tot tekst en beeld, maar ook meer gebruikmaken van video. In België heeft Mediahuis een uitgebreide videoredactie en werkt het samen met omroep SBS. "Daar kunnen kranten als De Limburger van profiteren", zegt Jaspers.

Filmpjes op internet bieden uitgevers nieuwe kansen op inkomsten, via de videoadvertenties die erbij geplaatst kunnen worden. Gewone online advertenties leveren nauwelijks iets op, ook al omdat bezoekers van websites de banners kunnen blokkeren met speciale software. Betalen voor artikelen staat nog in de kinderschoenen, en levert onvoldoende op om de kosten te dekken. Video biedt de advertentieafdelingen nieuwe hoop.

Mediahuis is niet van plan het complete interieur van de Limburgse kranten te veranderen. De kranten blijven werken zoals ze altijd al deden, met hetzelfde aantal mensen. "Zo hebben we dat ook met NRC gedaan dat we twee jaar geleden overnamen", zegt Jaspers. "Zij zijn nog altijd autonoom."

De lezers van De Limburger en het Limburgs Dagblad zullen niet direct iets zien van de overname. Hooguit merken zij dat de digitale vernieuwing sneller gaat. Want die gaat volgens de Belgen te langzaam.

Na de overname is Mediahuis de op twee na grootste uitgever van Nederland. De Limburger/Limburgs Dagblad hebben samen een oplage van 131.000. NRC drukt 148.000 kranten, NRC Next 31.000. In België is Mediahuis de grootste, met titels als De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Als de overname rond is, verkoopt de uitgever per dag 900.000 kranten en bereikt ze online 2 miljoen Nederlanders en Belgen.

Nog Vier grote uitgevers over

Nederland telt nog drie andere grote krantenuitgeverijen die samen meer dan 80 procent van de markt beheersen. De helft van de Nederlandse kranten komt van de Persgroep, uitgever van onder meer Trouw, AD, de Volkskrant en Het Parool. TMG publiceert met De Telegraaf iets minder dan een kwart van alle kranten. NDC Mediagroep, uitgever van het Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad, heeft ongeveer 7 procent in handen. Mediahuis gaat nu richting de 15 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden