Lijstjes met trends zijn zó 2010!

Een beetje van toen en een beetje van nu: de Beatles op de Xbox. (Trouw) Beeld
Een beetje van toen en een beetje van nu: de Beatles op de Xbox. (Trouw)

Oud en nieuw gaat om terugkijken én vooruitblikken. Trendwatchers worden gretig naar voren geschoven; wat is ’in’ en wat ’uit’? Zelf vinden ze zulke lijsten niet erg relevant. Maar na enig aandringen doen ze een poging.

Op het kantoor van Second Sight staat de telefoon niet stil in de laatste maand van het jaar. „We worden veel gebeld door journalisten”, zegt mede-eigenaar Jan Bletz. „Van Libelle tot RTL. Allemaal willen ze een vooruitblik: een lijst met trends voor 2011.”

Second Sight is hét platform voor trendwatchers, met een bijbehorend trendwatchmagazine. En ja, er zijn trendwatchers die inderdaad hun lijstjes klaar hebben voor het komende jaar. „Sommigen spelen daar op in, maar eerlijk gezegd weet ik niet wat er eerst was, de lijstjes, of de vraag naar de lijstjes.” Volgens Bletz is het een misverstand te denken dat trendwatchers precies weten wat volgend jaar hip zal zijn en wat niet. „Trendwatchers kijken niet naar volgend jaar, ze kijken verder, naar trends op de middenlange termijn, maar die zijn voor veel mensen toch ver-van-mijn-bed. Het is te abstract.”

Ook trendwatcher Tony Bosma is de afgelopen weken regelmatig gevraagd naar 2011. Bosma is als trendwatcher/futurist in dienst bij Ordina, een consultantbureau dat overheden en bedrijfsleven informeert over innovatie en technologie. „Het komend jaar? Kijk nou eens naar de langere termijn, antwoord ik dan. Dat is veel interessanter!” Er staat ons een grote omslag te wachten, denkt Bosma, maar daar is men niet in geïnteresseerd. „Mensen willen weten welke gadget volgend jaar hip is, maar daar gaat het helemaal niet om.” Zelf maakt hij voor zijn zoontje foto’s uit het dagelijks leven. Van tankstations, van papiergeld, van files. „Het zijn allemaal dingen die er over een paar jaar niet meer zijn. Dat is toch veel interessanter om bij stil te staan?”

Voor Anne Marie Commandeur, oprichter en eigenaar van Stijlinstituut Amsterdam, is de korte termijn minder interessant. „Ik werk altijd minimaal twee jaar vooruit, ik ben nu bezig met 2013.” Commandeur is door vakgenoten verkozen tot ’Trendwatcher of the year’ categorie fashion en design. „Een trend voorspellen heeft heel erg te maken met je toehoorder. Er zijn verschillende disciplines en binnen die disciplines ook weer diverse opdrachtgevers, die soms weer uiteenlopende doelgroepen bedienen. Van mainstream, tot de top van de markt.” Wat is dan nog ’hip’ en voor wie eigenlijk?

Trendwatchen bestaat nu zo’n dertig jaar in Nederland, toch denken sommigen nog steeds dat een trendwatcher een glazen toverbol heeft, zegt Jan Bletz. „Maar een trendwatcher wijst binnen zijn discipline slechts op wat er speelt in de maatschappij en geeft aan welke ontwikkelingen belangrijk kunnen worden.” Waren er eerst modetrendwatchers en ’generalisten’, inmiddels zijn er specialisten op het gebied van gezondheidszorg, organisatievernieuwing, of op het gebied van de 50-plusser, zoals Arjan in’t Veld, oprichter van BureauVijftig. „Voorheen lieten bedrijven de babyboomers liggen, maar met dank aan de economische recessie is dat aan het veranderen.” Alsmaar verjongen en snel een hit scoren is niet meer van deze tijd, vindt In’t Veld. Interessanter is hoe een groot publiek vast te houden. Dat doe je door na te denken over de lange en middenlange termijn en door research. „Ik moet met zekerheid kunnen zeggen wat er gaat gebeuren. Dat doen we met behulp van een panel. Zo’n 20.000 mensen stellen we regelmatig vragen over diverse onderwerpen.”

De grote lijnen zijn onmisbaar, ook voor foodtrendwatchers als Hans Steenbergen. „Vergrijzing, individualisering, feminisering, het heeft allemaal invloed op wat we eten en hoe we eten. Maar vraag me niet wat men deze Kerst op tafel heeft gezet. Ik zou het niet weten.” Steenbergen is door vakgenoten verkozen tot trendwatcher 2010 in de categorie food. Zijn bevindingen publiceert hij onder andere in een online trendmagazine (www.foodinspiration.nl) Voor trends reist hij naar steden. „New York, Istanbul, Berlijn, Parijs, noem maar op. Dan zijn we een paar dagen van ’s ochtends negen tot ’s avonds twaalf in zo’n tachtig horecagelegenheden.”

Bij Ordina, het bedrijf van Tony Bosma, zoeken vier computers 24 uur per dag op basis van kernwoorden op internet naar nieuwe rapporten en onderzoeken. Maar Bosma bemerkt een verstarring. Het lijkt wel of men minder ver in de toekomst durft te kijken. „Jammer, want als we willen, kunnen we echt plannen waar we willen zijn over tien jaar.”

De favoriete trendvoorspelling van Second Sights Jan Bletz gaat niet over de nieuwste gadget of kleurenkaart, maar over water: „Binnen nu en twee jaar is ons water gratis. In een Delfts ziekenhuis staat nu al een heel goedkope waterzuiveringsinstallatie, waarmee het voordeliger is eigen water te zuiveren dan het opnieuw aan te schaffen.” Volgens Bletz kan dat binnenkort ook in eigen huis, gratis en voor niks uit de particuliere waterkraan. „Dát is pas echt de toekomst.”

(Trouw) Beeld
(Trouw)
(Trouw) Beeld REUTERS
(Trouw)Beeld REUTERS
(Trouw) Beeld REUTERS
(Trouw)Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden