'Lijn 32' is spannend, al weet je niet waarom

Er is een stormpje ontstaan rond de nieuwe RTL 4-krimi 'Moordvrouw'. De provincie heeft, zo meldde 'EenVandaag', één miljoen euro in de serie gestopt om Friesland te promoten. Je ziet het steeds vaker : drama op zich is niet meer voldoende. Het moet zich dienstbaar maken aan de belangen van overheid en bedrijfsleven.

Is dat erg? Soms wel. Allerlei organisaties willen zich op de kaart zetten - al is het dikwijls een levensgroot raadsel waarom - en kloppen in Hilversum aan. Met droeve resultaten tot gevolg. 'Seinpost Den Haag' (KRO) bijvoorbeeld is een pover vehikel ter meerdere eer en glorie van de politie Haaglanden.

In 'Moordvrouw' is de Friese promotiedrift tot nu toe niet hinderlijk aanwezig. We zien pittoreske dorpjes, mooie kerkjes en weidse vergezichten, die ook zonder subsidie vast in beeld waren gekomen. Daar blijft het gelukkig bij. Afgelopen weekeinde was het Sneekweek. Er dreigde een aanslag, die door de nieuwe inspecteur Fenna (Wendy van Dijk) koelbloedig werd voorkomen. Het is niet Van Dijks eerste acteerrol (eerder speelde ze in 'Alles is liefde') en ze brengt het er als senior rechercheur behoorlijk van af. De hoogoplopende irritatie tussen haar en collega Evert (Thijs Römer) wordt levensecht gespeeld.

'Moordvrouw' is een eigentijdse krimi. Niet alleen door actuele maatschappelijke issues, zoals bankfraude, maar ook omdat het om meer gaat dan sec het oplossen van de misdaad. Dat is uit de tijd van 'Derrick'. Ontwikkeling van de karakters speelt in de verhaallijnen een belangrijke rol. Zo komen we er langzaam achter welk trauma Fenna in haar vorige werkkring heeft opgelopen. Een snelle, vaak spannende serie, waarvan het verhaal lineair is en eenvoudig te volgen.

Dat laatste geldt niet voor 'Lijn 32' (KRO/NCRV). Tot nu toe heb ik het idee dat ik voortdurend naar de trailer van een nieuwe film zit te kijken, zoals in de bioscoop. Je voelt spanning, maar snapt niet waarom, bent nieuwsgierig, maar weet niet waarnaar.

'Lijn 32' begint met tien mensen die in een bus stappen. Die bus ontploft, en wel met zo'n grote kracht dat de scherven in de nabij gelegen rechtbank terechtkomen. Daar is op dat moment een racisme-zaak in behandeling, waarin een rechtse politicus moet getuigen ('Lijn 32' zit vol multiculti, moet u weten). Tot zover nog enigszins te volgen, maar dan. Dan komt in flashbacks een tsunami aan acteurs en verhaallijnen aanrollen.

Een man met een talkshow met een vrouw met een hartkwaal, een ouder, kwakkelend echtpaar van wie de man aan de nierdialyse moet, een sigarenboer (Marcel Musters) die net achter de toonbank past, een mevrouw die vast gaat uitzoeken waar ze haar as wil laten uitstrooien, twee Marokkaantjes die een bom plaatsen in het stadhuis van Amsterdam, een inlichtingen-agent (Waldemar Torenstra) die bij een promotie wordt gepasseerd door een allochtoon en een installateur van inbraakalarmen die mot heeft met z'n broer. Telkens denk je: wie zijn het, wat doen ze en wat hebben ze met elkaar te maken?

Toch heb ik er, gezien de sterrencast en de producent (IdTV) alle vertrouwen in dat de apotheose net zo schitterend zal zijn als in 'Les uns et les autres' of 'Het parfum'. Ik voel het gewoon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden