Lijdensweg Michel Mulder duurt voort

Olympisch kampioen van Sotsji zakt op de 500 meter af naar de voorlaatste plaats

Twee jaar geleden reed Michel Mulder in Heerenveen een vorstelijk baanrecord (34,31) als opmaat voor zijn olympische titel op de 500 meter. Gisteren keek hij op een bankje in spanning toe of wereldrecordhouder Pavel Koelizjnikov daar op het nieuwe Thialf-toverijs dik onder zou duiken.

Die nieuwe tegenslag bleef hem bespaard. De Rus, die onlangs in Salt Lake City als eerste rijder onder de 34 seconden dook, finishte in de slotrit van de wereldbeker in 34,48. Voor de met zijn vorm kwakkelende Mulder was dat slechts een schrale troost.

De olympische kampioen van Sotsji plaatste zich begin dit seizoen niet voor het eerste deel van het wereldbekercircuit. Door afzeggingen mocht de gezonken reserve gisteren toch van start, maar hoofdschuddend zag hij zichzelf met zijn tijd van 35,48 per rit verder afzakken, tot de voorlaatste plaats.

"Onvoorstelbaar, ik was hier twee seizoenen geleden nog ruim een seconde sneller. Ik kan het nog steeds niet begrijpen. Ik maakte in de eerste binnenbocht een flinke misser, maar dacht verder geen slechte race te rijden. Maar dit is niet goed genoeg. Het enige dat ik kan doen, is niet naar anderen kijken, en mezelf steeds weer verbeteren. Zo ben ik ook ooit begonnen, en we hebben gezien waar dat eindigde."

Dat glorieuze slot in Sotsji was wrang genoeg het begin van zijn huidige crisis. Deze week recapituleerde Mulder in het Algemeen Dagblad de neergang waarbij hij zich niet wil neerleggen. Om olympisch kampioen te worden was hij véél te diep gegaan ("Ik had niet één, maar wel vier jasjes uitgetrokken"), om vervolgens ook de raad van zijn coach Gerard van Velde (ervaringsdeskundige als olympisch kampioen) in de wind te slaan: Neem gas terug.

Mulder liep in de valkuil van de roem: met zijn topvorm zoveel mogelijk wedstrijden rijden, genieten van alle festiviteiten en ook met skeeleren een vol programma draaien. De rekening van die overbelasting betaalt hij met wanhoop en crisis. Vorig seizoen met mate, nu vol. "Er moet heel veel gebeuren voor ik weer op oud niveau ben. Ik moet rustig blijven, geduld hebben en proberen eind december een gooi te doen naar een WK-ticket. Maar op dit moment zijn er in Nederland wel zes rijders die beter zijn."

De nieuwe baan van Heerenveen was het enige waarover Mulder te spreken was, daarin stond hij niet alleen. In 1986 ontketende Thialf als eerste overdekte baan een revolutie met een aaneenschakeling van wereldrecords. Nu zit de accommodatie midden in een ingrijpend renovatieproces. Baan, vriesinstallaties en buitenkant zijn vernieuwd. Na dit seizoen is de binnenkant van de hal aan de beurt.

Of de baan straks op wereldrecordniveau kan concurreren met de overdekte hooglandbanen van Calgary en Salt Lake City, valt te betwijfelen. Wel doet ijsmeester Beert Boomsma daarvoor zijn uiterste best, met een ingenieus vriessysteem waarmee delen van de baan verschillende hardheden kunnen worden gegeven.

Op de 500 meter wordt het ijs in de tweede bocht iets zachter gehouden. Daarmee hebben de rijders bij de start en met hun hoogste snelheden meer grip op het ijs.

Slechts wereldrecordhoudster Sang-Hwa Lee profiteerde daar gisteren op de 500 meter (minimaal) van, ze reed met 37,59 het baanrecord van Jenny Wolf uit 2008 met eenhonderdste uit de boeken.

Vooralsnog profiteren de rijders vooral van de hogere capaciteit van de vriesmachines die een constante hardheid van de baan garandeert. Waar in het verleden door de openstelling voor publiek altijd op matig ijs moest worden getraind.

Pas als volgend jaar de verbouwing is afgerond en het klimaat in de hal optimaal kan worden beheerst, zal de werkelijke verbetering van de 50 miljoen kostende verbouwing duidelijk zijn.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden