Lijdensverhaal ook lijdensweg voor componist

Het lijdensverhaal van Jezus in een nieuw jasje steken. Dat hebben vijf Nijmeegse jongerenkoren gedaan. Het passieproject 'De lastpost' gaat zondag (Palmzondag) in première. Componist Willibrord Huisman (1956) vertelt over de totstandkoming van deze passie. 1. Wat maakt 'De lastpost' zo bijzonder? "We wilden het lijdensverhaal toegankelijk maken voor iedereen in deze tijd. Dat hebben we gedaan door zo modern mogelijk Nederlands te gebruiken. Je kunt als koorzanger wel de juiste noot pakken, maar het verhaal dat je vertelt, is net zo belangrijk als zuiver zingen. Dat willen we overbrengen."

2. De vijf koren die meedoen aan deze uitvoering bestaan uitsluitend uit studenten?

"Nee. Het eerste deel van het lijdensverhaal, de intocht in Jeruzalem, wordt gedaan door kinderkoor Emmaus. Dat wordt nog spannend, want ze hadden geen tijd om naar de generale repetitie te komen. Al is dit een kinderkoor dat ook meedoet aan concoursen. Ik heb er vertrouwen in. Of het werkt? Dat zullen we zien tijdens de première."

3. Hoe schrijf je zo'n muziekstuk?

"We hebben er tweeënhalf jaar aan gewerkt. De laatste liederen voltooide ik zo'n twee weken geleden. Soms was het voor mij ook een soort lijdensweg. Ik ben geen geschoold musicus, maar heb veel kinderkerkstukken geschreven. Je krijgt bij zo'n groot plan last van het meesterwerksyndroom. Ik begon met een blokkade van anderhalve maand. Het is zoeken naar een treffende melodie, over sommige delen heb ik wel vijf weken gedaan. Wel dertien versies weggegooid."

4. Het meesterwerksyndroom?

"Dat je blijft wachten op een ingeving. Ik ploeterde maar op de melodie voor het gebed in de tuin van Getsemane. Ik stond voor een rood stoplicht en ineens had ik het. Dat is natuurlijk een prozaïsche plek voor zo'n moment. Liever krijg je zo'n ingeving onder een ruisende boom, maar nee, dat spijt me, dat was niet zo."

5. Wat vindt u zelf het mooiste stuk?

"Het lied over de discussie op het Tempelplein. Jezus profeteert over een nieuwe wereld, priesters en bijbelkenners spreken hem aan. 'Pardon jongeman, wat sta jij de mensen te leren, ben jij wel bevoegd?' Jonge mannen met diepe stemmen vertolken die rollen. Die staan dan zo tegen Jezus aan te zingen. Een vrouwenkoor doet de rol van Jezus en dan is er ook nog 'publiek' op het plein. Een dialoog van zang. Geen solisten. Er zijn dan vier koren tegelijk op het podium. Dat is echt wel iets anders dan wat Bach in zijn Passion deed."

'De lastpost': 13 april, 15.00 uur. Molenstraatkerk Nijmegen. Kaarten: euro 15, reserveren via www.delastpost.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden