Liftmuziek blijft, Muzak verdwijnt

Het verschijnsel liftmuziek verdwijnt niet, helaas voor de haters. Wel komt na acht decennia een einde aan Muzak, de merknaam die voor instrumentale bewerkingen van populaire muziek staat. Dit muzikale equivalent van witbrood is wereldwijd te horen in restaurants, winkelcentra of kleine ruimtes waar stiltes ongemakkelijk voelen.

Mood Media kocht het noodlijdende Muzak twee jaar geleden voor 240 miljoen euro. Het Canadese bedrijf beïnvloedt de emoties van winkelbezoekers via winkeldisplays, geuren en muziek, en doet dat voortaan uitsluitend onder de naam Mood.

Muzak Holdings, specialist in achtergrondmuziek, werd in 1934 opgericht door de Amerikaanse generaal Squier, die voor de bedrijfsnaam Music en Kodak combineerde. Joseph Lanza schreef in zijn boek 'Elevator Music' dat muzak z'n piek beleefde vanaf eind jaren zestig. Zo schalde bij de inauguratie van Richard Nixon in 1969 muzak over Capitol Hill, en luisterde astronaut Neil Armstrong naar muzak bij zijn Apollo-reis naar de maan. De muziek was ontspannend, maar niet saai genoeg om bij in slaap te vallen. Ideaal dus ook voor Amerikaanse militairen die de radar moesten bewaken. In de jaren tachtig werd muzak onder muzikanten een scheldwoord. Vanwege het niet te repareren imagoprobleem neemt Mood-directeur Abony nu afscheid van 'een iconisch Amerikaans merk'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden