Liever visie in plaats van asfalt

Wat blijft er over van de Nederlandse ambities op het gebied van klimaat, milieu en duurzame energie nu VVD en CDA aan de macht zijn? Deel 6: „Het zou heel nuttig zijn om een visionaire discussie over distributie te hebben in plaats van asfalt neer te leggen.”

Met 130 kilometer over de snelweg? Het kabinet-Rutte vindt het goed, maar Paul Harms van het grootste leasebedrijf in Nederland ziet er niks in. „Een symbolische maatregel”, meent de directeur van Athlon Car Lease. „Ik hoor er niemand over.” Leaseauto-chauffeurs zitten er niet op te wachten, denkt hij. „Op de meeste wegen in Nederland is het onmogelijk 130 te rijden, dus de betekenis is gering.”

Harms meent dat een autoleasebedrijf duurzaam moet werken. Athlon Car Lease verhuurt bijna 124.000 auto’s. Als al die auto’s minder kilometers maken of zuiniger rijden is het milieu daar bij gebaat. Het bedrijf was een van de oprichters van De Groene Zaak, een organisatie die pleit voor duurzamer ondernemen. Voor het wagenpark van Athlon is de doelstelling de komende twee jaar om de kooldioxide-emissie omlaag te brengen van meer dan 140 gram per kilometer naar minder dan 120 gram.

Vijf procent van de bijna 8 miljoen personenauto’s in Nederland is eigendom van een leasemaatschappij. Van alle nieuwe auto’s is dertig procent voor de leasemarkt. Alhoewel Harms probeert ook andere vormen van mobiliteit te introduceren, staat de auto nog steeds centraal.

Dealers leveren iedere week zeshonderd nieuwe auto’s af bij klanten van Athlon. Klanten in het hele land leveren hun oude wagen in. Bij het hoofdkantoor in Almere rijden de vrachtwagens met blik af en aan; iedere week komen er zeshonderd afgedankte auto’s binnen. De tweedehands exemplaren worden verkocht, onder meer in het immense occasioncentrum in Almere.

Athlon wil meer doen dan auto’s op de weg brengen. De onderneming adviseert bedrijven over vervoer, zegt Harms. „Wij bieden mobiliteitsoplossingen. We willen faciliterend zijn, samen met de klant: hoe efficiënt is je vervoer? Is het wel noodzakelijk om zo veel te bewegen, is telewerken hier en daar een alternatief, is de ict op orde om op verschillende plekken te werken en met elkaar te communiceren, is de trein voor het vervoer een goede oplossing? En als je toch beweegt, doe het dan zo milieuvriendelijk mogelijk.

Wij bieden kaarten aan voor het openbaar vervoer. Wij hebben een mogelijkheid om met korting kantoor- of vergaderruimte te huren bij Regus. Als al onze leaseauto’s daarmee per jaar 100 kilometer minder rijden scheelt dat 12,4 miljoen kilometer per jaar. Wij motiveren leaserijders om steeds na te gaan: is deze reis echt nodig?”

Wat heeft Athlon nodig om het bedrijf duurzamer te maken? Harms zou graag zien dat het kabinet minder nadruk legt op de aanleg van wegen. „Er zou vanuit het ministerie van infrastructuur en milieu veel meer aandacht moeten zijn voor een integrale benadering van vervoer.

„Bijvoorbeeld: hoe krijgen wij de drempel naar het openbaar vervoer omlaag? Je moet je niet afvragen wat je moet doen om te blijven bewegen, maar de vraag is wat economisch nodig is en hoe je dat invult, met of zonder mobiliteit. Nederland is distributieland nummer één. Het zou heel nuttig zijn om daar een visionaire discussie over te hebben in plaats van asfalt neer te leggen.”

Is Nederland voldoende bezig met de ontwikkeling van de elektrische auto? „Ja, Nederland doet al veel op dat punt. Dat geldt vooral voor provincies en een aantal gemeenten. Wij hebben bij Athlon een aantal gewone auto’s waarin een elektromotor is geplaatst en twee elektrische auto’s (tweezitters) van de Amerikaanse fabrikant Tesla en de Italiaanse firma Tazzari. Die laatste komt bij mij voor de deur te staan in het centrum van Amsterdam.

„De gemeente legt voor elektrische auto’s een oplaadpaal aan. Hier bij Athlon hebben wij ook een laadstation. Maar er zijn nog te weinig mogelijkheden om te laden zodat elektrisch rijden voor Athlon nog niet aantrekkelijk is. Als Tesla komt met een 5-persoons elektrische auto gaan wij die wel aanbieden.”

Met zuinige hybride auto’s (met een benzinemotor en een elektromotor) kan Athlon al op aan de slag. Maar veel hybride’s heeft de onderneming nog niet. Van de Honda Civic zijn het er 2229 en van de Toyota Prius 1965. Dat is 5,5 procent van het wagenpark, iets meer dan andere leasebedrijven. Harms: „Het is nog zoeken. De technische verbetering gaat snel, maar is nog niet klaar. Vooral de batterij is nog een probleem: hoe krijg je daarvoor een milieuvriendelijk standaardsysteem?”

„Ik ben al blij dat het kabinet geen maatregelen terugdraait. Het is voor bedrijven vreselijk om te werken met een overheid die de regels steeds verandert. Dan kun je geen plan voor de lange termijn maken.

„Er was even sprake van dat de fiscale stimulering van milieuvriendelijke auto’s zou verdwijnen. Dat gebeurt gelukkig niet. Wie een auto van de zaak heeft met een A- of B-label mag een lager bedrag (14 of 20 procent van de cataloguswaarde) optellen bij het inkomen. Dat scheelt belasting. De meest milieuvriendelijke auto’s blijven ook vrijgesteld van wegenbelasting en kunnen zonder BPM worden aangeschaft. Wij zien de vraag naar kleine, zuinige auto’s sterk toenemen. Bedrijven kiezen vaker voor bijvoorbeeld een VW Polo of een Seat Ibiza.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden