'Liever sluis bij Rotterdam dan weer een hogere dijk'

De dijkverzwaring kan wel wat minder als de Nieuwe Waterweg bij storm en hoogwater kan worden afgesloten. Overtollig rivierwater kan dan worden opgevangen in de Oosterschelde, stelt een groep oud-ingenieurs van Rijkswaterstaat.

In het nieuwe Deltaprogramma is alleen het Volkerak-Zoommeer ingericht als zoetwaterberging. Door de overloop met de Oosterschelde uit te breiden en in het uiterste geval van daaruit naar zee te pompen, blijft de waterstand in de rivieren lager en hoeven de dijken dus minder hoog.

Aan het plan kleeft wel een groot nadeel: de Rotterdamse haven is minder makkelijk bereikbaar als er sluizen worden gelegd in de Nieuwe Waterweg. Dat is een van de redenen waarom Deltacommissaris Wim Kuijken het idee vooralsnog afwijst.

"We hebben een open Rotterdamse haven, dat is een enorm voordeel ten opzichte van Antwerpen", aldus Kuijken. "Leg aan de binnenvaart maar eens uit dat ze drie kwartier langer moeten varen."

De ingenieurs werpen tegen dat sluizen ter hoogte van de Beneluxtunnel het overgrote deel van de zeeschepen geen strobreed in de weg zullen leggen. En hun belangrijkste argument: de veiligheid in dit druk bevolkte en economisch belangrijke stukje Nederland is ermee gediend.

"Er ontstaat altijd gedoe als je de dijk verhoogt", zegt woordvoerder Frank Spaargaren, destijds hoofd uitvoering bij de aanleg van de Deltawerken. "Rotterdam en de Drechtsteden komen in gevaar als het water in de rivier zich gaat ophogen en er tegelijkertijd storm is. Het afsluiten van de Haringvlietkering en Maeslandtkering in de Nieuwe Waterweg is niet meer voldoende, omdat die laatste niet voldoet aan de nieuwe normen. Dan kun je de dijken weer verhogen, maar het afsluiten van de Nieuwe Waterweg is een betere oplossing."

Deltacommissaris Kuijken is het daarmee niet eens. "Het is een echte ingenieursoplossing. Prachtig, maar we hebben hem nog niet nodig. We hebben deze variant besproken, hij staat ook in het Deltaprogramma, maar we kiezen er nu niet voor. We bereiden ons voor op een toekomst die onzeker is, we kijken tot aan het jaar 2100. Een groot waterwerk bouw je als er een ramp is geweest, maar er is geen ramp, die proberen we juist te voorkomen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden