Liever Richard Gere dan Christian Grey

Pretty Woman is 25 jaar oud deze week en nog steeds 'pretty' zo melden de cijfers. Kosten van de beroemde film: 14 miljoen, opbrengst ruim 450 miljoen. 'Pretty Woman' betekende de doorbraak van de koningin van de 'romcom' Julia Roberts die de aanbiddelijke hoer Vivian speelt die verbazingwekkend veel weet van auto's en verliefd wordt op haar klant: de stinkend rijke zakenman Richard Gere.

In de eerste scène verschijnt deze Vivian in minirok en zwarte laklaarzen tot boven de knie, in de laatste scène in een saai wit T-shirt met blauwe blazer. Dat is een makeover die je in deze tijden van 'Fifty shades of grey' toch andersom zou nemen, maar 'Pretty Woman' kwam dan ook niet voort uit een vrouwenbrein; de film ontsproot aan de fantasie van twee mannen. Regisseur Garry Marshall en de scriptschrijver J.T Lowhan, die na 'Pretty Woman' zonder veel succes ook nog het script van actiefilms 'Under Siege' en 'Under Siege 2' schreef. Lowhan was wel een man met aspiraties, getuige zijn vóór 'Pretty Woman' geschreven obscure schrijf- en regiedebuut met de titel 'Cannibal Women in de Avocado Jungle of Death' - over een feministische professor die met gids in de jungle op zoek gaat naar een stam vrouwelijke kannibalen. Maar die film deed weinig.

Het succes kwam niet zonder slag of stoot, zo vertelden de hoofdrolspelers deze week op de Amerikaanse televisie. Lowhan wilde van 'Pretty Woman' eerst een realistisch hoerendrama maken (titel '3000', naar het bedrag dat Vivian opstrijkt) inclusief drugsverslaving en een ongelukkig einde. Toen weinig Hollywoodsterren er heil in zagen, werd het script aangepast. Onder anderen Michelle Pfeiffer, Meg Ryan, en Daryl Hannah weigerden de vrouwelijke hoofdrol omdat ze die degrading vonden, en Al Pacino en Daniel Day-Lewis zagen niets in de rol van de kille CEO.

De film werd vervolgens door de kritiek ook nog weggezet als een hypocriete mannenfantasie, een slechte update van 'Pygmalion': wat wil een man nog meer dan seks met een zelfgemaakte prachtige vrouw zonder dat hij het achteraf ergens over hoeft te hebben.

Ik vond de film, eerlijk gezegd, ook vrij stupide, toen. Ik herinner me dat ik Richard Gere vond tegenvallen. Kijk ik nu naar 'Pretty Woman', dan heb ik wel weer lol in de winkelscène: als Julia Roberts van ordinair in Audrey Hepburn verandert en snobby verkoopsters het nakijken geeft.

Komt nog bij dat in die vijfentwintig jaar ons fantasieleven er kinky-er maar niet per se eenvoudiger op is geworden. Vrouwen maken de dienst uit tegenwoordig. Ze vormen de meerderheid van het bioscooppubliek, en zijn nu ook de held in de best bezochte actiefilms.

Anders dan 'Pretty Woman' zijn films als 'Fifty shades of grey' en 'Twilight' wel de vrucht van een vrouwenbrein. Maar ja, dan zie ik toch nog liever Richard Gere dan Christian Grey.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden