Lieflijk verhaal vol hormonen en hasjcake

The Perks of Being a Wallflower
Regie: Stephen Chbosky. Met Logan Lerman, Emma Watson en Ezra Miller.

¿¿¿¿

Stephen Chbosky besloot zijn regiedebuut te maken met de verfilming van zijn eigen romandebuut. Niet zo verwonderlijk dus dat de schooljongen in 'The Perks of Being a Wallflower' een aspirant-schrijver is. Chbosky ging voor de avonturen van verlegen brugklasser Charlie deels te rade bij zijn eigen high-schooltijd in Pittsburgh.

De film sluit naadloos aan bij een kleine golf schrijversportretten in de bioscoop. Recent nog zagen we Paul Dano worstelend met writer's block in 'Ruby Sparks' en 'Being Flynn'. Met de Franse schooljongen in 'Dans la Maison' heeft Charlie de ambitie gemeen om romans te willen schrijven. Van zijn Engelse leraar krijgt hij 'To Kill a Mocking Bird' te lezen. Evenals in die klassieke bildungsroman van Harper Lee draait het in de film om de mensen die Charlie op zijn weg ontmoet, en die hem vormen.

Chbosky maakt van zijn eerste schreden op school, en zijn emotionele en intellectuele reis, een kleurrijk schouwspel.

Behalve door de leraar Engels wordt hij op sleeptouw genomen door twee ouderejaars, Patrick en zijn stiefzusje Sam, voor wie Charlie een grote eerste liefde opvat. Het tweetal troont hem mee naar feestjes en buitenlandse films. De jaren tachtig zijn net voorbij. Muziek wordt nog op cassettebandjes uitgewisseld.

Emma Watson schudt de rol van Hermione in de Harry Potter-reeks van zich af in de schattig-stoere rol van Sam, het meisje van Charlies dromen. Ze zit een paar klassen hoger. Ze kan dus wel zijn vriendin zijn, maar niet zijn geliefde. Charlie probeert het van lieverlee met een ander meisje, dat zich in al haar jeugdige anarchisme heeft bekeerd tot boeddhisme en veganisme.

Het is een lieflijk coming-of-age-verhaal vol hormonen en hasjcake, en sporen van highschoolklassieker 'Grease'. Je herkent het verlangen dat het altijd zo zal zijn, en het besef dat het voorbij gaat.

Naast alle opwinding van alles voor de eerste keer ervaren, moet er ook een jeugdtrauma worden bevochten. Chbosky doet dat niet met al te grote gebaren, maar stil en subtiel, zoals dat gaat als je plots tot een besef komt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden