Liefhebber van Dire Straits: tijdloos en neutraal

Prof. dr. Henk van Os, oud-directeur van het Rijksmuseum, introduceert de kroonprins in de kunstwereld van de cultuur, na vergelijkbare verkenningen in leger, politiek en bedrijfsleven. Over welke culturele bagage moet een 31-jarige beschikken?

ANDREA BOSMAN

Als generatiegenoot stel ik het me zo voor: eens in de maand spreken ze op rustige dinsdagmiddagen met elkaar af, in het cafetaria van een museum ergens in Nederland. Eerst drinken ze thee met appeltaart. Henk van Os licht toe waarom ze vandaag in het Bonnefantenmuseum in Maastricht zijn, wat er bijzonder is aan het gebouw van architect Aldo Rossi, en wat de collectie inhoudt - inclusief het grote aantal 'Goudstikker'-schilderijen.

Ze zijn begonnen in Teylers in Haarlem, het oudste museum van Nederland, en eindigen bij V2, centrum voor nieuwe media in Rotterdam. Een bezoek aan het Stedelijk in Amsterdam, waar het geschonden blauwe hemelse visioen van Barnett Newman wordt hersteld, geeft Alexander inzicht in de restauratie-procédés voor conceptuele kunst en geeft Van Os gelegenheid om de verhitte discussie op te rakelen rond de vernieling van 'Cathedra'. Toch is de beeldende kunst niet het terrein waar de kroonprins het meest bijgespijkerd dient te worden, met een moeder die beeldhouwster is haar zestigste verjaardag het liefst in het Stedelijk viert. Ook met de klassieke muziek zit het goed, gezien zijn belangstelling op dat feest voor blokfluitkwartet Loeki Stardust, met een repertoire van barok tot modern.

Maar naast dat verplichte culturele pakket voor kroonprinsen. . . Wat zou hij, in het licht van de tijd waarin hij opgroeide, al aan films gezien moeten hebben, welke boeken gelezen en popmuziek geluisterd?

De tijd van de eerste platen en popconcerten, zelfstandige bioscoopbezoeken en zelf gekochte boeken was voor Alex en mij - kinderen van de jaren zeventig - het sombere begin van de jaren tachtig, in het alternatieve muziekcircuit de dagen van post-punk en new wave. Dat hij de suïcidale tonen van Joy Division, de op hol geslagen bassen van de Dead Kennedy's en de sobere (beste) jaren van The Cure gemist heeft, is niet ondenkbaar. Daarvoor heeft hij een te opgeruimd karakter. Volgens ingewijden is hij liefhebber van Dire Straits: tijdloos en op alle fronten neutraal. Maar het blijft moeilijk de kroonprins los te koppelen van het imago uit zijn studententijd: 'Relight my fire' van Dan Hartman en 'Hot shot' van Karen Young horen niet alleen onlosmakelijk bij de disco-kant van de jaren tachtig, maar ook bij feestende corpsballen. Daarom zal het begin van hiphop en de introductie van house in het uitgaanscircuit aan hem voorbijgegaan zijn.

Inmiddels heeft de kroonprins in de auto vast een bandje Salonfühige mellow-house liggen. Maar misschien is een zaterdagavond naar 'The Tube' van Nighttown in Rotterdam, met de nieuwste trends in dance, geen slecht idee.

'Elitair', 'experimenteel', het past niet echt bij Willem-Alexander. Deze week opende de kroonprins in het Volksbuurtmuseum in de Haagse Schilderswijk een tentoonstelling over arbeidsmigranten. Hij voelde zich zo te zien zeer op zijn gemak. Mocht het Volksbuurtmuseum op het lijstje van Van Os prijken, dan kan hij dat alvast schrappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden