Liefde bloeit tussen Air France en KLM

Topmannen bevestigen sterke band en ontkennen geruchten over verplaatsing hoofdkantoor en verdwijnen van merknaam KLM

Het was een last-minute-uitnodiging. Of journalisten naar het hoofdkantoor van KLM wilden komen, voor een ontmoeting met de Franse topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM. Tien jaar geleden fuseerden de luchtvaartmaatschappijen. Onlangs verschenen er berichten in Nederlandse media dat Air France meer macht naar zich toe wil trekken en het hoofdkantoor geheel in Parijs wil plaatsen. De vakbonden boos, iedereen boos. Laat die Fransen van onze blauwe trots afblijven.

"Ik wil die idiote informatie graag ontkennen", zei de Franse topman gisteren. "Waarom zouden wij 2000 mensen willen verplaatsen? Door internet is contact hebben makkelijk."

De Juniac, meegereisd in het gevolg van de Franse president Hollande die gisteren op staatsbezoek kwam, stond erop om te benadrukken hoe uitstekende de samenwerking met KLM is, zo bleek in de bestuurskamer in Amstelveen. "Ik zit zo vaak naast Camiel, ik ken hem inmiddels net zo goed als mijn eigen vrouw", grapte De Juniac over KLM-topman Camiel Eurlings naast hem. Of dat niet genoeg was, qua liefdesverklaring, deed hij zijn armen omhoog om het gezelschap de grote delftsblauwe KLM-manchetknopen te laten zien aan zijn overhemd.

Door de concurrentie van budgetmaatschappijen als Ryanair en Easyjet en de kwakkelende economie lijdt KLM-Air France al een aantal jaar verlies. Vorig jaar tot en met het derde kwartaal een verlies van 649 miljoen euro. Dat moet een halt worden toegeroepen door te snijden in de kosten. KLM is daar al veel verder mee dan Air France. Volgens De Juniac echter ligt Air France nu ook op schema, met name met het schrappen van banen. "De groep is zich aan het herstellen", zei ook Eurlings.

Speculaties dat KLM als naam verdwijnt, ontkende het tweetal met verve. Eurlings. "Onze kracht is dat we na de fusie gewoon Air France en KLM zijn gebleven. KLM is dankzij deze samenwerking twee keer zo groot als tien jaar geleden. Onze groep wordt gevormd door twee merken en dat maakt ons sterk. Wij hebben een warm, gezinsvriendelijk imago. Air France een van elegance."

Eurlings benadrukte hoe zeer beide maatschappijen elkaar ook strategisch nodig hebben. "Luchtvaartmaatschappijen worden steeds groter. De kleintjes zitten allemaal in de problemen. Als grootste luchtvaartmaatschappij van Europa is het veel makkelijker om verdere samenwerking te zoeken. Niet voor niets nodigt Etihad ons uit om te praten."

Eurlings doelde daarmee op de ontmoeting vorige week met de Etihad-top in Berlijn, de snelgroeiende luchtvaartmaatschappij uit oliestaat Abu Dhabi die een belang heeft in Air Berlin. Gesproken is over inniger samenwerking met Etihad, dat weliswaar kleiner is dan Air France-KLM maar wel heel rijk.

Volgens geruchten is Etihad ook bezig een belang te nemen in het noodlijdende Alitalia, waaruit het Frans-Nederlandse bedrijf zich juist heeft teruggetrokken.

Van een aandeel van 25 procent, heeft Air France-KLM nu nog maar 7 procent van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij in handen. Eurlings en De Juniac willen dat alleen uitbreiden als Alitalia aantoont dat het snijdt in de kosten. Bang dat Etihad de boel overneemt in Europa is Eurlings niet. "Ze stellen zich in ieder geval niet agressief op."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden