Review

Lichting 2004 van de Filmacademie is multicultureel en serieus, zo blijkt uit 23 eindexamenproducties. De grote thema's worden niet geschuwd.

Zes documentaires, waarvan twee interactief, acht fictiefilms en negen commercials. Met deze oogst sluiten 57 studenten deze week hun opleiding af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie (NFTA) af. Lichting 2004 is opvallend multi-cultureel en maatschappelijk geëngageerd. De grote thema's, geboorte, dood en liefde worden niet geschuwd.

Een Indiase rozenverkoper in het Amsterdamse nachtleven. Je hebt hem zo vaak voorbij zien komen, een bosje rozen in de arm, een fotocamera op de buik. De 24-jarige Luuk van Bemmelen (scenario) en de 27-jarige Remy van Heugten (regie) verdiepten zich in de achtergrondverhalen van Indiase rozenverkopers, om met hun eindexamenfilm 'Over Rozen' een geïnspireerd portret van één van hen te schetsen. Een fictief verhaal, met documentaire-achtergrond, waarin Nandi (gespeeld door Narsingh Balwantsingh) zijn familie in India voorspiegelt hoe goed hij het heeft getroffen in Nederland. Hij stelt zijn leven heel wat rooskleuriger voor dan het in werkelijkheid is, en de filmmakers stellen dat subtiel en sober aan de kaak, zonder definitieve uitspraken te doen over Nandi's toekomst.

Nandi had een 'vechter' kunnen zijn, zoals geportretteerd in 'Vechters', het inventieve documentaire-portret van de 30-jarige Barbara Makkinga en de 23-jarige Bosnische Nederlander Ivan Mikulic. Het regisseursduo grijpt het verhaal van een 98-jarige oud-Olympisch zwemster aan, om een aantal hedendaagse verhalen over strijdlust en doorzettingsvermogen te vertellen. Zo komen we via mevrouw Marie Smit-Vierdag bij het verhaal van een Angolese vluchteling, een Nederlandse vrouw die een baby verwacht van haar buitenlandse vriend, en een jonge vrouw die samen met haar zoontje het graf van haar jong gestorven echtgenoot bezoekt. Een mooie, vrije vorm voor een documentaire, waarin heden en verleden, dood en geboorte vanzelfsprekend samenvloeien. Hetzelfde geldt voor 'Leny', waarin de 27-jarige in Jeruzalem geboren Tami Ravid het leven van een 81-jarige fourniturenverkoopster uit de Amsterdamse Nieuwe Hoogstraat overziet. Leny Boeken verkoopt klosjes garen en knoopjes in alle soorten en maten en bezoekt voor de achtste keer ('de eerste keer was niet vrijwillig') het Duitse kamp waar ze tijdens de Tweede Wereldoorlog werd geïnterneerd. Ook hier zijn dood en geboorte prominent aanwezig.

En 'Baby Blues', eveneens geregisseerd door Tami Ravid, laat er in de titel al geen misverstand over bestaan: ook hier 'baby-talk', maar dan eerder taboe-doorbrekend, over een moeder die na de bevalling niet op een roze wolk zit, maar depressief is, en dus de 'baby blues' heeft. Een mooie kleine film, waarin heel toepasselijk geen woord wordt gesproken, en waarin Nicolaas Conijn de show steelt als het 11-jarige jongetje dat zijn moeder en zijn nieuwe baby-zusje opvangt.

De aanstormende filmmakers laten zich veelal leiden door hun eigen achtergrond, en komen dus met verhalen die op en één of andere manier persoonlijk geïnspireerd zijn. Dat wil niet zeggen dat het altijd raak is. Zo mist 'Dushi', de documentaire die Lisa Boerstra over alleenstaande vrouwen op Curaçao maakte, de juiste focus, waardoor het verhaal van de drie geportretteerde vrouwen gaat zwabberen. Ook zijn er films die erg aan de buitenkant blijven hangen, zoals 'The Quiet One', geregisseerd door de uit Japan afkomstige Danyael Sugawara, over een Japanse jongen lijdend aan hikikomori, een in Japan om zich heen slaande isolatie-drang, vooral onder jongeren.

Hoe serieus Lichting 2004 is, blijkt wel uit 'Nasi', waarmee Nils Mooij zo'n beetje als enige de komedie als uitgangspunt nam. Hij maakte een prima drie-akter, over een Hollandse slager en zijn geadopteerde Chinese dochter die samen de nodige vooroordelen van buurtbewoners overwinnen.

En 'Balverliefd' ziet er gewoon al professioneel uit, zoals een Eddy Terstall-film er professioneel uit kan zien. Het verhaaltje lijkt wel ontleend aan een roman van de Engelse schrijver Nick Hornby, 'Fever Pitch', waarin een jongen grote moeite heeft zijn aandacht te verdelen tussen zijn twee liefdes: zijn vriendin en voetbal. In 'Balverliefd' draait het om Birgit Schuurman en Ajax. Een leuke romantische komedie in de dop, met voetbalgekte als zeer herkenbare kapstok.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden