Lichtfestival Eindhoven eert gloeilamp

Het PSV-stadion is het projectiescherm voor twee blauwige films, die door elkaar heen worden afgedraaid. Hierdoor doet het gevaarte denken aan een enorme fantasieonderzeeër. (KOEN VERHEIJDEN)

Lichtfestival Glow heeft zich meester gemaakt van de gloeilampenstad. Twintig installaties verrassen bezoekers in een lint door Eindhoven.

Een bouwwerk van watertanks straalt een pulserend groen licht uit. Het geluid van een hartslag vult het parkje achter popcentrum de Effenaar in Eindhoven. Het geluid van kikkers en honden versterkt de broeierige sfeer. „We hebben geprobeerd natuur en techniek te integreren”, verklaart Simon Köppen, een van de Duitse makers. „Als mensen rond het kunstwerk bewegen, vertaalt zich dat in het geluid en het licht.” Belangrijkste onderdeel van het futuristisch werk: gloeilampen.

Voor de derde keer organiseert gloeilampenstad Eindhoven Glow. Gisteren was de openingsdag van het lichtfestival. Twintig installaties staan in een lint van het Centraal Station tot industrieterrein Strijp-S. Glow is in grootte het derde lichtfestival van Europa. „Vorig jaar zei iemand tegen me: ’We produceren al honderd jaar gloeilampen. Maar pas nu zien we wat voor geweldige dingen je ermee kunt doen’. Dat vond ik een mooi compliment”, zegt Bettina Pelz, curator van Glow.

Het festival betovert de stad. Op het PSV-stadion bijvoorbeeld worden twee blauwige films geprojecteerd, die door elkaar heen worden afgedraaid, waardoor het gevaarte doet denken aan een enorme fantasieonderzeeër. „We gebruiken de zes sterkste projectoren ter wereld”, vertelt Pelz.

Overal in de stad kun je het mannetje van kunstenaar Daniel Sauter tegenkomen. Hij wordt geprojecteerd vanuit een auto. Rijdt de auto snel, dan rent het mannetje over de gevels. Staat de auto stil, dan leest hij de krant op een bankje of gaat slapen op de grond. Rijdt de auto ver van de gevel, dan wordt het poppetje een reus. Sauter: „Laatst begonnen kinderen met de projectie te boksen”.

Tijdens het festival kunnen Eindhovenaren voor het eerst de ’verboden stad’ van Strijp-S in. Jarenlang was de toegangscontrole van Philips streng, uit angst voor het uitlekken van nieuwe vindingen. Ook deze week nog hadden kunstenaars pasjes nodig om hun werk te kunnen opbouwen. „Toen we foto’s wilden maken van de locatie, mocht dat niet”, zegt curator Pelz. „Het is ook voor mij een emotioneel moment dat we hier nu vrij mogen rondlopen.”

Het terrein is een prachtige, sinistere omgeving voor de acrobatiekact van het Zwitserse üff üff Productions. Witte figuren klimmen voor en achter twee immense doeken, waardoor ze beurtelings zichtbaar zijn en als schim tegen het scherm geprojecteerd worden.

Even verderop hebben Portugezen Nuno Maya en Carole Purnelle de complete zijgevel van een Philipsgebouw met Portugese tegeltjes bedekt. Bezoekers die over het witte scherm op de grond lopen, zien zichzelf in duizendvoud op de tegeltjes geprojecteerd. Het effect is het leukst als je in een felgekleurde jas over het scherm wervelt.

Helaas is het groen pulserende kunstwerk aan het begin van de route misschien wel het enige dat de ouderwetse gloeilamp in ere houdt. Was dat een bewuste keuze? „Je zou ons werk kunnen zien als de renaissance van de gloeilamp in Eindhoven”, lacht maker Jan Kampshoff. „Maar we hebben er simpelweg voor gekozen omdat het zo het goedkoopst kon.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden