Lichte groei voor Rotterdam

Halfjaarcijfers: Aantal containers groeit weer, zorgenkind is de krimpende olieoverslag

De Rotterdamse haven is in het eerste half jaar van 2014 iets gegroeid. Het Havenbedrijf maakte gisteren bekend dat er 0,6 procent meer goederen zijn overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Over 2013 liet Rotterdam nog een lichte krimp zien.

De overslag van vrijwel alle goederensoorten groeide. Het aandeel agribulk nam toe met 37,3 procent, door de flink gegroeide import van maïs en soja uit Oekraïne en Zuid-Amerika. Dankzij het openen van nieuwe kolencentrales in Duitsland, groeide de kolenoverslag met 9,5 procent.

Na een afname vorig jaar kwam er dit jaar weer 2,7 procent meer goederen binnen in containers. Havendirecteur Allard Castelein: "Maand op maand zien we groei, en dat terwijl de haven goed vol zit". Castelein kijkt uit naar de opening van de nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2, later dit jaar, waarmee Rotterdam veel nieuwe lading wil aantrekken. Hij is alvast blij met de 12,6 procent groei in breakbulk, zoals fruit en auto's. "Dat bindt lading, creëert werkgelegenheid, én het is een voorportaal voor containers."

Zorgenkindje is de olieoverslag. De grootste haven van Europa mag dan bekendstaan als containerhaven, olie is zeker zo belangrijk. Er vloeide 13,5 procent minder aan minerale olieproducten de haven binnen. Shell besloot eerder dit jaar een deel van de raffinaderij in Pernis te sluiten. En deze week stuurde FNV Bondgenoten een brandbrief aan minister Kamp over Kuwait Petroleum (Q8). De vakbond vreest dat achthonderd banen verloren gaan wanneer het bedrijf niet investeert in de (verlieslatende) Rotterdamse raffinaderij.

Castelein: "Er is overcapaciteit in de raffinage. In de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en het Verre Oosten is die groot. Voor Rotterdam is het lastig om olieproducten te exporteren." De krimpende olieoverslag hangt volgens de directeur van het Havenbedrijf niet samen met het economisch tij, maar wel met de opkomst van schaliegas. "Deze situatie zal nog voortduren." Behalve minerale oliën kwamen ook minder vloeibare chemicaliën naar Rotterdam. De overslag van ruwe olie groeide wel, met 3,3 procent. Maar die groei is vertekend, zegt Castelein. "We hadden onderhoudstops in de eerste maanden van 2013, waardoor de capaciteit terugliep. Dit jaar moeten de onderhoudstops nog komen."

Hoewel Rotterdam er vol op inzet, kwam er nog maar weinig vloeibaar aardgas (LNG) de haven binnen. De komende jaren moet er een nieuwe LNG-terminal komen in de haven, zodat ook meer schepen op het gas kunnen varen. LNG is schoner dan zware stookolie.

Antwerpen wint

Zo zuinig als die van Rotterdam zijn, zo blinkend zijn de groeicijfers van Antwerpen. Vorig jaar boekte de tweede haven van Europa al een recordwinst, in de eerste helft van dit jaar kwam daar nog eens 2,7 procent bovenop. Antwerpen verwerkte ruim 98 miljoen ton aan goederen. Het aantal containers groeide met 4 procent. En in Antwerpen kwamen wél meer vloeibare massagoederen binnen, zoals olieproducten. De Belgische haven groeit al een paar jaar sneller dan Rotterdam. Ook Hamburg liet vorig jaar hogere groeicijfers zien.

Directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam noemt de haven van Antwerpen een 'prima bedrijf met uitstekende cijfers'. Maar hij hamert op het belang van een gelijk speelveld voor zeehavens. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de Nederlandse havens, omdat die geen vennootschapsbelasting hoeven te betalen. Dat is staatssteun, vermoedt Brussel. Financieel directeur Paul Smits van het Havenbedrijf is blij met het onderzoek, omdat ook havens in België, Duitsland en Frankrijk onderzocht worden. Rotterdam vindt dat juist de concurrenten te veel staatssteun ontvangen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden